Del : SMS
Berlingske Business

Kriseramt Sony satser på Playstation 4

Sony
Her ses den nuværende Playstation 3 med tilhørende controller. Foto:

Ny spillemaskine skal bidrage til redningen af den tidligere verdensetter inden for forbrugerelektronik.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sony understregede din dybe krise, da man i går fremlagde det ottende kvartalsregnskab i træk med røde tal. Denne gang var det 115 millioner dollar, man havde tabt.

Stemningen havde ellers været positiv i de seneste måneder med en støt stigende aktiekurs, blandt andet på grund af en svag yen, men de grundlæggende problemer består.

Sony var engang verdens største inden for forbrugerelektronikken, men er blevet overhalet af sydkoreanske Samsung, der sammen med Apple boltrer sig på det boomende smartphone-marked. Her har Sony endnu ikke for alvor sat sit aftryk, ligesom man gik glip af boomet i mp3-afspillere anført af iPod til trods for, at det var Sony, der opfandt den ikoniske Walkman.

Firmaet har også udfordringer med smartphones på en anden front, da denne digitale schweizerkniv æder sig ind på andre produkttyper, Sony sælger, som digitalkameraer og bærbare spilkonsoller.

Også på den ultimative hjemmebane, nemlig TV, har Sony problemer. Priserne for fladskærme fortsætter med at falde, og det er efterhånden svært for japanerne at følge med nye lavprislande som Kina.

En anden guldkalv, DVD-afspilleren, står også for fald. Afspilleren er ganske enkelt på vej til at blive overflødig, i og med stadig med filmindhold streames direkte til skærmen via tjenester som Netflix og ViaPlay.

Men Sony har også nogle trumfer tilbage, og den vigtigste er nok Playstation 4, som forventes at blive præsenteret senere på måneden. Spilkonsollen er en vigtig strategisk brik i Sonys underholdningsunivers, og ved at være først med en ny generation maskiner håber japanerne at tage et måske afgørende ryk foran den Xbox.

Markedet for spilkonsoller nogenlunde ligeligt fordelt mellem Nintendo Wiii, Sony Playstation og Microsofts Xbox.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere