Del : SMS
Berlingske Business

Konkurrencen vokser på bredbånd i Danmark

pix-Internetforbindelse
Der er kommet mere konkurrence på det danske marked for internetforbindelser, så der er penge at spare ved at være vågen. Arkivfoto: Simon Læssøe, Scanpix Foto:

Man kan spare omkring 800 kroner om året for den samme forbindelse ved at se sig om efter en anden udbyder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er op mod 800 kroner at spare på årsbasis ved at se på, hvem man har valgt til at levere sin internetforbindelse.

Det viser en ny undersøgelse, som Samlino.dk, der lever af at analysere priser, har udarbejdet for markedet for fastnetbredbånd til under 250 kroner om måneden. De to store kabel-TV-leverandører, TDCs YouSee og SE/Sydenergis Stofa, er dog ikke med i undersøgelsen, fordi man kun i visse geografiske områder kan få abonnement her.

Undersøgelsen viser, at der stadig er stor konkurrence på bredbåndsmarkedet, hvor størstedelen af selskaberne tilbyder de samme hastigheder og også har priser, der er forholdsvis tæt på hinanden. Det er gebyrer som oprettelse og fragt af internetmodem, som giver udslaget.

Konkurrencen tager til

Samlino.dk har set på alle forbindelser på mindst 20 megabit i sekundet ind i huset og mindst to megabit ud ad huset via fastnettet, altså ADSL. Den billigste udbyder er det TDC-ejede Fullrate, hvor en 20/2 Mbit-forbindelse koster 2.405 kroner for det første år. Dyrest er det omvendt hos Bolig:net, hvor samme forbindelse koster 3.206 kroner på et år.

Gennem mange år har priserne på netop bredbåndsmarkedet stået forholdsvis stille. Det fik før jul flere veteraner på markedet til at stifte et nyt bredbåndsselskab, Hiper, som lover priskrig og i øvrigt vil leje sig ind samtlige steder, hvor det er muligt for at kunne levere en internetforbindelse til lavere priser end konkurrenterne. I spidsen for Hiper står Stig Myken, som var medstifter af Fullrate.

Hiper leverer både over fibernet, gennem kabel-TV-net og via fastnettet (det landsdækkende kobbernet, som TDC ejer), foreløbig dog kun i begrænsede områder.

Spar ved at samle alt

»Det er interessant at se, at nye selskaber som Hiper trænger ind på markedet med løsninger, som udfordrer nuværende og etablerede selskaber med en ny måde at tænke bredbånd på. Det er især interessant, at de går ind på kobbernettet og laver et konkurrencedygtigt produkt, som stort set alle danskere har adgang til,« konstaterer Kristian Pitzner-Jørgensen, direktør i Samlino.dk.

Han understreger dog, at den billigste bredbåndsforbindelse ikke nødvendigvis er den bedste. Desuden er det en god ide at se, om man kan købe internetforbindelse, telefoni og TV fra samme leverandør.

»Der kan ofte være rigtigt mange penge at spare ved at samle det hele hos samme udbyder,« siger han.

Energistyrelsen udsendte onsdag de nyeste tal for det danske telemarked, som dog er seks måneder gamle, nemlig fra udgangen af juni 2015. Af telestatistikken fremgår, at der de seneste ti år er sket »et markant fald« i priserne på bredbånd i Danmark, men det seneste år - fra 2014 til 2015 - er priserne på både fastnetbredbånd og mobilt bredbånd faktisk steget.

Mange har 50 megabit

Mange internetudbydere, især kabel-TV-selskaberne, har dog opgraderet kundernes forbindelser samtidig, så hastighederne er sat op, samtidig med at priserne har fået et lille nøk opad hver måned. Mange kunder har derfor nu fået hastigheder fra 50 megabit og opefter som standard, hvilket skal bidrage til at sikre, at den voksende streaming af film og TV kan lykkes uden hak i forbindelsen, når mange i husstanden vil kikke med.

Danske internetforbindelser er fortsat de langsomste i Norden, viste en rapport, »State of the Internet«, lige før jul fra IT-virksomheden Akamai, som håndterer en stor del af verdens internettrafik. Den gennemsnitlige, danske internethastighed er godt nok stedet fra 12,9 til 14 megabit i sekundet på et år frem til 3. kvartal 2015 men er langsommere end i Finland (14,8 Mbit), Norge (16,4 Mbit) og Sverige (17,4 Mbit).

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere