Del : SMS
Berlingske Business

Kommuner vil af med KMDs IT-monopol

kmd1_business
Foto:

Alle landets kommuner skal nu sammen i gang med et udbud på de centrale IT-systemer, som KMD i dag har monopol på. Ellers kan de også fremover blive bundet til KMD.

Artiklen fortsætter under annoncen

I årevis har KMD, som tidligere var ejet af kommunerne selv, og endnu tidligere hed Kommunedata, stået bag kommunernes helt centrale IT-systemer. Det skriver Version2.dk

Men da KMD i 2008 blev solgt til private investorer, blev denne monopolstatus et problem. På trods af en aftale om, at priserne ikke måtte stige uhæmmet, har kommuner følt sig snydt af KMD, men uden realistiske muligheder for at gå andre steder hen og få en tilsvarende leverance.

Det skal der laves om på nu, fremgår det af et brev til alle kommunerne, som KL og Kombit - kommunernes fælles IT-forhandlingsorgan - står bag.

Kombit og KL har i årevis arbejdet med at få kommunerne ud af KMDs monopol på fagsystemerne, og nu er man klar til det store ryk: Et fælles udbud for alle landets kommuner, så andre leverandører kan få mulighed for at konkurrere med KMD.

Det er nødvendigt at rykke nu, skriver KL i et baggrundsnotat om projektet, for aftalen, der forhindrer vilde prisstigninger, udløber i 2014.

»Når prisreguleringen ophører, vil kommunerne stå svagt over for en leverandør, som fortsat har monopol på en række løsninger. Det er derfor nødvendigt, at processen med at bringe it-løsningerne på monopolområderne i udbud påbegyndes nu,« skriver KL.

Nødvendigt med fælles front

At landets 98 kommuner gør fælles front og laver et samlet udbud på de komplicerede it-systemer, er også helt afgørende, lyder det fra landsforeningen.

For det første vil KMDs konkurrenter ikke gide at byde på at levere IT-systemerne, hvis ikke ordren kommer op i en seriøs volumen. At udvikle ny software, der kan afløse KMD’s fagsystemer, er nemlig en stor og meget dyr opgave.

Det bliver også dyrt for kommunerne at gå fra rutinemæssigt at forlænge KMD-aftalen til at køre et udbud og eventuelt skifte over til en ny leverandør med et helt nyt system. Der vil være en overgangsperiode med høje udgifter på grund af dobbeltdrift og alle de besværligheder, et skift kan give.

Men Kombit har en milliard kroner klar til udlån, så kommunerne ikke skal betale alle udgifter på samme tid, men kan låne og betale tilbage over ti år, skriver KL.

Omvendt skulle udbuddet gerne give besparelser, så snart den gamle KMD-aftale er slut - uanset om det er KMD eller andre, som bliver ny leverandør.

Prøver en kommune at gå enegang, kan det rive tæppet væk under den aftale, som KL lavede med KMD før salget til private ejere. Transitionsaftalen betyder, at KMD skal hjælpe med at flytte systemerne til en ny leverandør, men den bliver ophævet, hvis mere end to kommuner går egne veje.

Og det vil i øvrigt også blive dyrt for enegænger-kommuner. De kan nemlig ikke bare forlænge med KMD fremover også, men skal så - alene - igennem et stort udbud for at finde en leverandør til fagsystemerne.

Udover en forhåbentligt lavere pris for ydelserne, end KMD tilbyder i dag, er meningen med det gigantiske udbud at få nye funktioner ind i systemerne. Blandt andet skal åbne snitflader i systemerne sikre, at de fremover kan hænge meget bedre sammen og lettere udveksle data.

Brevet til kommunerne er en reminder om, at alle skal tilmelde sig udbuddet inden nytår. Derefter går en lang udbudsproces i gang, og eventuelle nye systemer og leverandører vil så blive kørt ind af kommunerne i perioden 2014-2016.

Deltag i debatten på Version2.dk

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere