Del : SMS

Kør bil med hænderne på iPad’en

volvo
Overskrift
volvo2
Overskrift

Her er chaufføren, som hverken tjekker SMSer under kørslen eller parkerer ulovligt. Den førerløse bil er her, hvis ellers folk vil købe den. Men måske er det helt andre transportmidler, som først bliver førerløse.

Artiklen fortsætter under annoncen

En af mine bekendte er ved at tage kørekort, som voksen. Han blev lidt nedslået, da han hørte, hvad jeg researchede på: En artikel om førerløse køretøjer. En dag kan det være, at sådan nogle som ham og mig slet ikke bliver sluppet løs i trafikken mere; den vil være forbeholdt robotter og automatiske biler.

Måske var det bedre bare at tage pilot-licens, mente min bekendte.

Hvis man synes, det lyder som en udsyret fremtidsfantasi, så overser man måske hvor mange tunge spillere, der allerede har investeret store summer i den chaufførløse bil. Tirsdag i denne uge var det bildelingstjenesten Uber, som meddelte, at den vil oprette sit eget forskningscenter for førerløse biler – i samarbejde med Carnegie Mellon University.

pix-Android Auto

Prototyper

Egentlig var det forventningen, at netop Uber ville kunne bremse udviklingen af førerløse biler, fordi der er mindre grund til selv at eje en bil, når man bare kan tilkalde en billig bil med chauffør via sin Uber-app. Men teknologien bag førerløse biler er kostbar, og det giver god mening at fordele omkostningerne på mange brugere, som netop Uber gør.

I sidste måned præsenterede Daimler en prototype på en selvkørende Mercedes på det store Consumer Electronics Show i Las Vegas, og Audi er også klar med en automatbil.

I Göteborg kører der allerede automatiske Volvoer rundt på offentlig vej. Der skal dog være en chauffør bag rattet i testbilerne, og man må kun slå autopiloten til på nogle bestemte motorvejsstrækninger uden modkørende trafik – og så må man ikke køre mere end 70 kilometer i timen. Men bilen kan altså styre sig selv.

»Vi sidder i en blå Volvo V60 en dag i oktober. Vi er netop rullet ud på den velkendte Älvsborgsbro i Göteborg. Jeg sidder i passagersædet. Volvos tekniske projektleder Peter Hardå bag rattet. Så løfter han hænderne og lader dem hvile på sine knæ,«, fortæller en reporter fra Svenska Dagbladet, som har været med ude at køre.

Bil

Først om 20 år

Bilbranchen er klar, fortæller dens europæiske førstemand.

»Ja, vi kan godt bygge en automatisk bil. Teknologien er der. Spørgsmålet er kun, om kunderne vil købe den,« siger Erik Jonnaert, generalsekretær for ACEA, European Automobile Manufacturers Association, til Berlingske.

Pioneren på området er dog ikke en bilfabrik, men Google, som allerede i 2009 igangsatte et projektarbejde med selvkørende biler. Google er da også længere end Volvo og er nu begyndt at teste sine førerløse biler i bytrafik. I dag er selvkørende biler tilladt på vejene i Californien, Nevada, Michigan, Florida og hovedstaden Washington, dog er der gerne et krav om, at der skal sidde en »operatør« bag rattet, altså en person som kan gribe ind og overtage kontrollen, hvis automatikken svigter.

Udviklingen har været på vej i et stykke tid. ABS-bremser var sådan set bare det første skridt: Bilen mærker selv, at der er glat og afpasser bremsningen derefter. Så kom fartpiloterne. Siden er kommet systemer, som kan hjælpe føreren med at parkere, eller som bremser bilen, hvis den er ved at køre ind i en forhindring.

12busitbiler.jpg

Mange skeptikere tvivler på, at man nogensinde vil nå frem til en fuldt automatisk bil, hvor man bare skal taste adressen ind.

»Den automatiske bil er en teknologi til om 20 år – og det har det været de sidste mange år,« siger Carlo van de Weier fra Eindhovens universitet, hvor han leder et center for Smart Mobility.

»I 1917 ventede man, at de selvkørende biler ville komme i 1937, og i 1950erne forventede man, at de ville komme i 1970erne. Og om 20 år tror jeg stadig, at det er en teknologi, man vil forvente vil komme om 20 år.«

Men de Weier indrømmer gerne, at meget var vundet, hvis man kunne neutralisere den uberegnelige menneskelige faktor.

»Distraktion af føreren er formentlig årsag til flere ulykker end for høj fart,« siger han.

»Af hensyn til privatlivets fred kan man jo ikke checke folks iPhones, efter at de er kørt galt, men man gør sig sine tanker, når man ser på mængden af ulykker, hvor folk simpelt hen er kørt af vejen eller er kørt over i den forkerte side af vejen uden nogen indlysende grund.«

FILE USA ECONOMY GOOGLE

Holder loven

Nej, autopiloter SMSer ikke under kørslen, men der er flere fordele ved førerløse biler. For det første den indlysende demokratiske, at mange flere vil få adgang til en bil – hvis ellers de har råd til den. En allerede berømt video viser en blind mand køre i en af Google’s ombyggede Toyotaer, dog med en seende passager som back-up. Børneforældre vil slippe for at køre afkommet til og fra kammerater og fritidsinteresser. Pendler-bilister vil fremover kunne bruge transporttiden til noget furnuftigt, og når de er fremme ved jobbet, kan bilen selv køre hen og finde en billig parkeringsplads.

Livet kan også blive lidt lettere for de menneske-bilister, som stadig måtte færdes på vejene. Man kan jo programmere auto-piloterne til at holde afstand, holde hastighedsbegrænsningerne, ikke køre råddent og ikke overhale indenom.

Og der kan spares tid. Har man bare én gang siddet fast i en motorvejskø, så ved man, hvor lang tid sådan én er om at sætte sig i bevægelse igen. Hvis alle bilerne var på autopilot, kunne de sætte i gang samtidig. Og når de var i fart, ville de kunne køre tættere på hinanden end menneske-bilister, for de ville alle bremse samtidig.

Men der er masser af etiske og juridiske problemer, man pludselig skal tage stilling til. Hvis nu bilen møder en forhindring på sin vej, til hvilken side skal den undvige, hvis der nu både er modkørende trafik og fodgængere inde på fortovet? I dag er det en beslutning, som bilisten træffer i løbet af brøkdelen af et sekund – og bagefter må leve med og stå til ansvar for. Skal den træffes af en robot, skal robotten kodes. Og så er der nogle ting, vi først skal have tænkt igennem.

Væk med pirater

Kunne det være andet end biler? Ja, det kunne det godt. I Høvik ud til Oslobugten ligger konsulent- og certificeringsvirksomheden DNV (Det Norske Veritas). DNV er delvist fondsejet og bruger en del af sine indtægter på forskning. Og i september sidste år søsatte man, hvad der formentlig er verdens første fuldautomatiske skib.

ReVolt, hedder projektet, for skibet er også eldrevet, og det kan sejle – selv om det stadig kun er en tre meter lang skalamodel, som har været i vandet neden for DNVs hovedsæde.

»Der er ikke tale om remote control; skibet skal selv kunne registrere de vanskeligheder og hindringer, som det møder,« fortæller Per Wiggo Richardsen, som er kommunikationsdirektør i DNV GL Maritim.

»Vi ved, at i størrelsesorden 80 procent af alle ulykker til søs skyldes menneskelige svigt – fejlnavigering, uopmærksomhed og så videre,« siger han.

ReVolt er tænkt som et lille containerskib til 100 containere, men i princippet kunne det også sejle med passagerer – bare det holder sig til kystnær trafik, så man kan komme i havn og lade batterierne op. Skulle man en dag udvikle skibet til at blive oceangående, vil man ødelægge forretningsmodellen for pirater, forReVolt er helt ubemandet.

Per Wiggo Richardsen vil ikke udtale sig om tidshorisonten, men i princippet er skibet klart.

»Vi har lagt vægt på at sammensætte et skib med udelukkende eksisterende teknologi, både sensorer, IT-systemer og så videre. Så i princippet kan sådan et skib bygges om relativt kort tid,« siger han.

På autopilot

Er der da slet ingen grænser for autopiloterne? Skulle min bekendte hellere bruge sine penge på at tage pilotlicens?

Nej, heller ikke fly er længere uden for robotternes rækkevidde, og ikke kun fordi autopiloter jo allerede i dag kan udføre det meste af flyvningen, lige fra start til landing. I Storbritannien er regeringen og en række private virksomheder gået sammen om et projekt, som skal udvikle et pilotløst fly. British Aerospace og Airbus Defence and Space er blandt deltagerne.

Flyet bliver dog ikke fuldautomatisk; det skal fjernstyres fra jorden. Det kan droner allerede, men der skal en del mere til, når der er tale om et fly, der skal flyve i regulær trafik med fragt eller passagerer og i løbende kontakt med flyvelederne.

Til forskel fra det norske ReVolt skib har man allerede haft en fuldskala-model i luften: En ombygget Jetstream 31 – et corporate jet-fly med plads til en snes passagerer – har 500 miles bag sig som fuldstændig fjernstyret.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere