Del : SMS
Berlingske Business

Klar til 2016?

enter

Berlingskes faste hold af teknologiske nytårsspåmænd og -kvinder afslører, hvad 2016 vil bringe os derhjemme og på arbejde. Fremtiden er nemlig allerede ved at blive nutid.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det slutter ganske enkelt aldrig! Der er fortsat masser af ideer, som ingen endnu har fået, og stadig enorme mængder af muligheder for at kombinere al den teknologi og elektronik, som vi allerede omgiver os med.

2016 concept with hand pressing a button

2016 vil derfor blot klø på, hvor 2015 slap. Tingenes Internet, hvor alt kobles sammen via netforbindelsen, og virtuel virkelighed med briller, der bringer den digitale verden ud i den virkelige (eller måske er det omvendt?), er sammen med 3D-print, kamera i køleskabet og flyvende droner blot nogle af de ting, som rykker tættere ind på livet af os alle i år.

Men det er ikke kun dimser og dingenoter. Måderne, som teknologierne bruges på, begynder også at ændre vores liv. Den fysiske og digitale verden smelter sammen, og teknologien bliver murbrækker på helt nye uteknologiske områder. Deleøkonomien blomstrer, skoleeleverne får kodning på skemaet, og vi begynder for alvor at tale til skærmene.

Tag med på en rundtur i den meget nære fremtid!

Birgitte Hass

Artiklen fortsætter under billedet
02busPix-Birgitte Hass (fot.jpg
Birgitte Hess håber, at droner bliver mere driftssikre, og at kodning kommer på skoleskemaet.

Administrerende direktør for IT-Branchen, Danmarks største brancheforening for IT- og televirksomheder.

FRA INTERNET OF THINGS (IOT) TIL DATA FROM THINGS:
Ja, vi har alle set, at man kan bruge en app til at tænde og slukke for en tekedel. Det er da meget sjovt, men det er jo ikke dér, pengene og nyttevirkningen ligger begravet. 2016 bliver året, hvor IoT går fra gadget- til businessfokus, og hvor realtidsindsamling af data for alvor bliver hot.

MERE SAMKØRSEL END TAXI:
Antallet af kørte kilometer via samkørselsordninger vil overstige antallet af kørte kilometer med taxi i 2016. Delebiler og diverse samkørselsordninger vil ikke bare overhale taxiforbruget men også skabe vækst.

KODNING PÅ SKEMAET:
Folkeskolen og gymnasierne får for alvor tag om IT som fag, og de første kodeturneringer, hvor skoler konkurrerer mod hinanden i kodning og IT, får samme interesse som den traditionsrige skolefodboldturnering. Hvem sagde, at fremtidens Ronaldo ikke kan skabes i et Minecraft-univers?

DRONER – »THE NEW FRONTIER«:
Året, hvor vi erkender, at potentialet er der, men at det kræver mere end 30 minutters batteritid, før det for alvor bliver et vækstområde. Droner som den forlængede arm, når man skal inspicere alt fra vindmøller til tagrender, er der. Men teknologien mangler lige det sidste, før den for alvor flyver derudaf.

B

Preben Mejer

Artiklen fortsætter under billedet
02BUSPix-Preben-Mejer-14102.jpg
Preben Mejer forudser, at det bliver hot at være analog og offline.

Medstifter af Innovation Lab, et videncenter for ny teknologi med base i Aarhus og det nærmeste, man kommer en ægte IT-guru i Danmark:

GENBESTILLINGSDIMSER:
Alt fra vaskepulver, mineralvand eller printerpatroner bliver nemt at genbestille. Amazon er først med små »dash«-knapper, der sættes på køleskabet, vaskemaskinen, eller hvor det nu er aktuelt. Et tryk på knappen, og man har genbestilt, og varen leveres til døren.

FRA ONLINE TIL OFFLINE:
Først kunne vi ikke få online nok, alt skulle være på nettet. Den nye tendens er den fysiske kobling imellem det virtuelle og netbaserede og det fysiske. Det fysiske kan være Amazon eller Alibaba, der åbner rigtige butikker. Det kan være koblingen imellem online og taxa- eller restauranttjenester, der så gør, at oplevelsen ender i – og i virkeligheden primært er – offline og fysisk. Det analoge vender tilbage, også her i form af selve oplevelsen.

ORDET »BETJENE« HØRER FORTIDEN TIL:
Ligesom radio, navigationssystem, CD-afspiller føjer ordet »betjening« sig nu til begreber fra en svunden tid. Vi »betjener« ikke længere. Det gjorde vi med en mus og en PC. Musen fejrer sin 50-års fødselsdag i år, men det er en stille fest, hvor fødselaren er bortrejst på dagen. Måden, vi arbejder med smartphones og tablets på, er mere og mere på vej til at blive i form af dialog og samtale. Jeg spørger, eller beder om noget, eller snarere: Min app forudser, hvad jeg har brug for, og leverer mig informationen, inden jeg overhovedet har tænkt så langt, at jeg har bedt om den.

MINE APPS BLIVER TIL »LIVING SERVICES«:
Mine apps og mine services på nettet ved en masse om mig, og de er i stigende omfang både i stand til at snakke sammen, så de kan forudse mit næste behov. De bliver også mere og mere tilpasset mig, de smyger sig omkring mig, og de giver mig en god og unik brugeroplevelse. De bliver flottere, og de bliver lækrere at arbejde med. Der vil være meget fokus på at give mig en lækker og stærkt personaliseret brugeroplevelse, der hele tiden tilpasser sig mig og mit behov: Living Services.

årets virksomhedshandler

Henrik Egede

Artiklen fortsætter under billedet
02busPix-Henrik Egede.jpg
Henrik Egede

Direktør i Foreningen af Fabrikanter og Importører af Elektriske Husholdningsapparater (FEHA), som samler alle de store producenter af små elapparater og hårde hvidevarer:

DATA TIL DIG:
Vi elsker data. 2016 giver os masser af nye data om hjemmet. Vi får data om energiforbrug apparat for apparat, vi får data om søvn, tandbørstning, barbering, om temperaturen i elkedlen og det indre af vores køleskab. Mange af os vil elske det – det samme vil forsikringsselskaber mv.

YOUTUBE, HJÆLP:
Kogebogen sendes delvis på pension. Flere og flere vil i 2016 bruge YouTube som inspiration til nye madretter og nye køkkenteknikker. Husk nu: YouTube og internet er ikke i sig selv mere intelligent end kogebogen. Men det er digitalt og unægtelig hjælpsomt, når anden skal parteres!

KIG PÅ KØL:
Har vi hindbærmarmelade eller ikke? 2016 bliver året, hvor forbrugerne skal tage stilling til, om der skal være kamera i køleskabet. Kameraet er i sig selv banalt. Det smarte er appen, hvor du kan tjekke, hvad der rent faktisk står på bageste hylde.

ET STK. SMART HJEM, PLEASE:
Smart eller traditionel? Det bliver årets spørgsmål i hvidevarebutikken. Endnu er ingen forbruger i Europa gået ind i en butik og har ønsket sig et »smart home«, hvor alle hjemmets 40-50 apparater er koblet op og forbundne til net. Det vil ske i 2016. Løsningerne er klar til, at også ikke-ingeniører kan være med.

Anders Elbak

Artiklen fortsætter under billedet
02BUSPix-Anders-Elbak-IDC-a.jpg
Fotos: Iris, Mark Thyrring, Christian Als, PR, Malte Kristiansen og Andreas Beck.

Analysechef hos analysehuset IDC, som følger teknologimarkederne tæt:

DELEØKONOMI TAGES SERIØST:
Tjenester som AirBnB og Uber har opnået stor udbredelse de senere år. I 2016 vil vi ikke blot se de etablerede brancher forsøge at bekæmpe tendensen, men at man fra det offentliges side vil tage det mere seriøst. Det inkluderer mere kontrol af sælgerne for at sikre f.eks. beskatning og forsikringsforhold, men også den eksisterende lovgivning tages op til revision.

3D-PRINT TAGER FART:
3D-print har eksisteret i mange år men typisk været brugt til at fremstille mockups eller 3D-modeller. Vi ser nu, at visse masseproducerede varer bruger 3D-printede dele, og at almindelige forbrugerelektronikbutikker sælger 3D-printere til ganske overkommelige priser. Det kommende år kommer vi til at se onlinebutikker, der sælger produkter, som forbrugeren selv skal 3D-printe, og virksomheder, hvis primære produktion består af 3D-print.

FYSISK OG DIGITAL VERDEN I ÉT:
Med teknologier som »Internet of things« og »augmented reality« bliver grænserne mellem den fysiske og den digitale verden stadig mere udvisket. Sensorer, opkoblede enheder og dataanalyser giver os nye muligheder for at interagere med med alt fra legetøj over biler til produktionsmaskiner og hele bygninger. I 2016 lanceres det meget ventede Oculus Rift »virtual reality«-headset og Microsofts HoloLens (i udviklerudgave), og i kølvandet forventes både spil og programmer, der giver hidtil usete naturtro digitale oplevelser, at blive lanceret.

FYSISKE (DIGITALE) MEDIER FORSVINDER:
Det vil stadig være muligt at lægge CDer, DVDer og Bluray under juletræet i 2016, men med udbredelsen af streamingtjenester, som er først ude med 4K/ultra-HD (mens vi igen ser to konkurrerende formater inden for fysiske medier), lettere adgang til køb af digitale film online og øget distribution af professionelt materiale på f.eks. YouTube – mod betaling – er behovet for fysiske medier forsvundet. Folk køber i dag hellere en Apple TV-box, en Chromecast eller lignende end en ny DVD-afspiller, når den gamle går i stykker.

31BUS20151111-200200-4-1520.jpg

John Strand

Artiklen fortsætter under billedet
02BUSPix-John-Strand-141057.jpg
Teleanalytiker John Strand.

Teleanalytiker og direktør i Strand Consult, som foretager analyser for IT- og telebranchen verden over:

»GADGETS« – VILDT OG SJOVT:
Et stigende antal nye produkter vil bestå af et stykke hardware forbundet til internettet og noget software, som vi har adgang til via internettet og på nettet (»Tingenes Internet« og »connected devices«). Gamle produkter vil få ny funktionalitet via nettet, og nye produkter vil ramme markedet. Udviklingen drives ikke frem af nye aktører som Tesla, GoPro, Apple og tilsvarende, der betragtes som innovative, men af gamle spillere, der også kan levere varer med nye og spændende funktionalitet skabt ved at kombinere hardware, software og internettet. En stor del af disse løsninger vil ligge i et prisleje, hvor de fleste kan være med.

BREDBÅND OG TV – PRISER OP OG NED:
Priserne på nye mobilprodukter vil stige marginalt, mens bredbånds- og TV-priserne vil falde. Den stigende konkurrence på bredbåndsmarkedet vil få en effekt, og mange kunder vil spare penge, hvis de nedgraderer deres TV-pakke og finder en ny bredbåndsudbyder. Det vil få stor effekt på aktører som TDC og dem, der som fiberselskaberne har lavet store investeringer i ny infrastruktur. Prisen på »premium content«, f.eks. fodbold og andre former for underholdning i real tid, vil stige, og aktører som TV3 og Discovery Channel vil sprede det sportsindhold, de har, ud over flere TV-kanaler, så man tvinges til at købe flere kanaler for at se den fodbold, som man interesserer sig for. Den nye virkelighed vil møde massiv kritik fra det politiske system.

B

TELEKAOS OG MINISTERKRITIK:
Man vil i 2016 erkende, at den danske telepolitik sejler, og at opsplitningen af Telestyrelsen har været en katastrofe. Energiministeren vil komme under voldsom kritik, og man vil spørge, om han enten ikke har evnerne, alternativt viljen, til at håndtere det for vort samfund så vigtige område. Alt sker på et marked, hvor selskabernes økonomi er meget presset med et fald i investeringerne, og hvor TDCs aktiekurs i perioder vil komme under 30. Det bliver svært at se lyset for enden af tunnelen – og i 2016 vil man nok erkende, at det lys, man kan se, er et modkørende tog.

DEN STORE SAMMENSMELTNING:
De nye forretningsmodeller, som kommer fra internettet, vil i stigende grad smelte sammen med gamle modeller. Vi vil se klassiske produkter som medieindhold blive »bundlet« eller smeltet sammen med ting, vi normalt køber i løs vægt – en ad gangen. Vi vil opleve, at vi nemt kan købe og betale for den samme vare flere gange, fordi digitale ydelser i stigende grad kobles sammen med hardware, software eller services – altså flere abonnementer på det samme produkt.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere