Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Klar besked til TDC: God tur hjem!

pix-Niels Duedahl, Sydenergi
Hvad kan vi gøre for dig? spørger Sydenergis koncernchef Niels Duedahl på Sydenergis netsted. Nu udvider han paletten betragteligt.

Sydenergis opkøb af kabel-TV-selskabet Stofa bringer elselskabernes vækstplaner ti år frem, siger koncernchef Niels Duedahl, som afviser, at det er et opgør med elselskabernes fælles kamp.

»Nu kan vi sende TDC hjem med beskeden: God tur hjem!«

Koncernchef i Sydenergi (SE), Niels Duedahl, er trukket i krigsuniformen, efter at han torsdag morgen købte Danmarks næststørste kabel-TV-selskab, Stofa, for 1,9 milliarder kroner af den svenske kapitalfond Ratos.

Hovedmodstanderen for de danske energiselskabers mangeårige investering i et lynhurtigt fibernet har alle årene været TDC og TDCs kabel-TV-selskab, YouSee, som er Danmarks største. Nu ændres magtbalancen markant.

Koncernchef: Vi manglede TV

»De seneste par år har vi brugt betydelige beløb på at rulle fibernet ud i Syddanmark, og vi er nok de mest helhjertede herhjemme i udrulningen. Vi er stålsatte på, at fiber er godt, især for den syddanske region, og i år passerer vi 100 millioner kroner i driftsresultat. Men vi har primært været internetleverandør, fordi fiber jo er fantastisk, og man faktisk får de hastigheder, som man betaler for. Til gengæld har TV helt sikkert været den store akilleshæl, ikke kun for SE men også for den alliance af energiselskaber, som er gået sammen i salgselskabet Waoo. Vi har simpelt hen ikke haft den fornødne volumen mod storspilleren TDC, som vi nu kan udfordre,« siger Niels Duedahl til Business.dk.

Stofa leverer TV til omkring 400.000 danske husstande, frem for alt gennem antenneforeninger. Med købet udvider Sydenergi sit geografiske område, sådan som Niels Duedahl tidligere har fortalt om planer for til Berlingske Business.

Hvor meget mere aggressiv skal Stofa nu være?

»Stofa er fantastisk veldrevet og har opnået imponerende resultater. Vi har stor respekt for Stofas ledelse, som gennem især de seneste 24-25 måneder ganske markant har styrket Stofa. Den samme fremgang er sket i SE, så vi har to velfungerende selskaber, som nu går sammen. Det giver fokus til træde på speederen, for der er et kæmpe potentiale i begge lejre - Internet og TV,« fastslår Niels Duedahl.

Slut med territorier

Han tror, at bundlinien om to år vil kunne vise et driftsresultat på en halv milliard kroner og en omsætning på to milliarder kroner.

Men det er ikke primært synergier mellem de to selskaber, der er i fokus.

»Vi har gravet fiber ned forbi 200.000 husstande i vort område. Nu vil vi kunne rykke markant rundt. Hidtil har spillereglerne mellem TV-udbyderne været meget territoriale. Det kan vi sige, at vi ikke kender noget til, og så bare slå til,« siger Niels Duedahl med henvisning til, at YouSee og Stofa som de to største kabel-TV-udbydere i Danmark sjældent er i samme områder.

Opbakning til Waoo

Koncerndirektøren afviser, at købet af Stofa skal slå huller i den alliance, som elselskaberne sammen har om at banke især TDC af banen.

»Intentionen er at blive så tæt på Waoo som muligt. Dette er intet opgør med Waoo, men vi synes, at væksten er gået for langsomt. Med opkøbet kommer vi ti år foran planen med Waoo. For det er volumen, der skal til, for at udfordre det reelle monopol og skaffe de gode aftaler hjem om TV-rettigheder m.m.,« siger Niels Duedahl.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen