Berlingske Business

Kinesere køber hver fjerde telefon

pix-Kinesere
Kineserne har taget smartphonetelefoner til sig i en grad, så USA er vippet af pinden som verdens største marked. Foto: Iris/Scanpix

Kina har overhalet USA som verdens største smartphonemarked, og Android-telefoner er den helt store sællert.

Mere end hver fjerde smartphonetelefon på verdensplan bliver nu solgt i Kina, som dermed langt har overhalet USA som det største marked.

27 procent af de i alt 158 millioner smartphonetelefoner, som blev solgt i andet kvartal i år, fik nye ejermænd i Kina, og de store kinesiske mærker sidder tungt på den gigantiske hjemmemarkedsplads.

Samsung er mest populær

Helt nye tal fra mobilanalysefirmaet Canalys viser, at de i alt 42 millioner smartphonetelefoner, som blev solgt i april-juni i Kina, sikrer riget i midten en vækst på 32 procent i forhold til første kvartal i år og hele 199 procent i forhold til sidste år.

Sydkoreanske Samsung er det mest populære mærke og udgør 17 procent af alle solgte telefoner. Herefter følger ZTE, Lenovo og Huawei, som alle er kinesiske, og først på femtepladsen rykker Apple ind. Selv om Apples salg er steget godt siden sidste år, har Apple mistet markedsandele i Kina og rykkede derfor ned på femtepladsen.

Android er populært

Også finske Nokia og amerikanske Motorola, som nu ejes af internetgiganten Google, er gået tilbage - Nokia med 47 procent i forhold til for et år siden.

Mest populær blandt kineserne er telefoner med Google Android som styresystem. 81 procent af de smartphonetelefoner, som blev solgt i landet i andet kvartal, er med Android, og her er Samsungs Galaxy-serie en populær vare.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen