Del : SMS
Berlingske Business

Kinas svar på Apple har salgsproblemer

pix-Lei Jun
Lei Jun, topchef for den kinesiske mobilgigant Xiaomi, sælger stadig millioner af telefoner men ikke i den grad, som han selv havde ønsket det. Arkivfoto: Wu Hong, EPA/Scanpix Foto:

Xiaomi nåede ikke selv sit reducerede mål om at sælge 80 millioner telefoner i 2015.

Artiklen fortsætter under annoncen

Smartphoneproducenten Xiaomi, der omtales som Kinas svar på Apple, er også rendt ind i problemer med salget.

I 2015 solgte Xiaomi over 70 millioner telefoner, men det er langt under de først 100 millioner, siden 80 millioner, som Xiaomi selv havde sat sig som mål. En forklaring på det lavere salg kom ikke fra Xiaomi, der selv offentliggjorde årssalget fredag dog med vægt på det positive: »Xiaomis mobilleverancer i 2015: Over 70 millioner!«

pix-Samsung-præsentation

Det er da også en fremgang fra de 61 millioner smartphonetelefoner, som blev solgt i 2014.

Xiaomi, der nu er verdens femtestørste mobilproducent mod den tredjestørste for et år siden, rammes på det store hjemmemarked i Kina af, at store konkurrenter som Huawei og Lenovo har fået godt fat. Lenovo, der er verdens største PC-producent, har købt den amerikanske mobilproducent Motorola og overvejer nu at fjerne Motorola-navnet og sælge under Lenovo-mærket. Men Xiaomi har også haft problemer med at komme ud på de ligeledes folkerige markeder i Brasilien og Indien.

Kinas mobilmarked ligger fladt

Xiaomi er fem år gammelt og anslår selv sin markedsværdi til 45 milliarder dollars. Hele 90 procent af omsætningen kommer fra mobilsalget, som derfor rammes hårdt af det dårligere salg, der har stået på, siden Xiaomi i juli 2015 for første gang måtte se, at forventningerne ikke holdt. Derfor blev forventningerne til 2015 skruet ned fra 100 til 80 millioner styk.

pix-Xiaomi, Lei Jun

Mobilsalget i Kina, som tidligere har været boomende, er nu enten fladt eller for nedadgående, afhængigt af, hvem man spørger.

Huawei, som herhjemme står for TDCs mobilnet, øgede i 2015 sit mobilsalg med 44 procent til 108 millioner styk. Huawei eksporterer omkring 40 procent af alle sine telefoner.

Verdens største mobilproducenter er ifølge det internationale analysehus IDC sydkoreanske Samsung, amerikanske Apple, kinesiske Huawei, kinesiske Lenovo og så Xiaomi på femtepladsen.

XIAOMI

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere