Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Kæmpe fremgang for Telenor

pix-Telenor-butikken
Kampen på det danske telemarked fortsætter med at være hård, og det er svært for teleselskaberne at tjene penge, selv om det dog er lykkedes at hæve priserne gennem det seneste år. Telenor måtte i august ud i en fyringsrunde. Arkivfoto: Telenor

Danmarks næststørste teleselskab henter 44.000 nye mobilkunder op til jul og tjener samtidig langt flere penge.

Efter et år med ellers konstant tilbagegang har Danmarks næststørste teleselskab, norskejede Telenor, hentet 44.000 nye mobilkunder op mod jul og tjener samtidig flere penge.

Telenor er nu oppe på 1.820.000 mobilkunder i Danmark efter i oktober-december at have øget sit driftsresultat (EBITDA) fra 111 millioner norske kroner (koncernen afregner ikke i danske kroner) for et år siden til nu 146 millioner norske kroner. Omsætningen er dog gået tilbage fra 1.431 til 1.311 millioner norske kroner.

Antallet af fastnetkunder fastholdes på 74.000, mens Telenor på et kvartal har mistet 3.000 internetkunder og nu har 149.000, viser regnskabet, som kom torsdag morgen.

Topchef: Stadig ekstrem konkurrence

»Jeg glæder mig over, at vi har øget den samlede indtjening, og at vi har set en tilvækst af nye kunder i fjerde kvartal. Vi befinder os dog stadigvæk i et marked med ekstrem konkurrence, og derfor har vi naturligvis fortsat fokus på at simplificere og fremtidssikre vores forretning,« siger Jesper Hansen, Telenors topchef i Danmark, i en kommentar.

Telenor, som den norske stat ejer 54 procent af, har ellers haft tilbagegang i kundeantallet i hele resten af 2016, hvor også indtjeningen er faldet kvartal for kvartal på det hårdt pressede, danske mobilmarked. Det førte i august til fyringen af 79 medarbejdere og lukning af fem Telenor-butikker.

Den gennemsnitlige Telenor-mobilkundes månedsforbrug ligger nu på 143 kroner. Det er tre kroner mindre end kvartalet forinden men syv kroner højere end for et år siden.

Telenor i Danmark er stadig til salg

Efter den kuldsejlede fusion med den svensk-finske konkurrent Telia i 2015 har begge de to selskaber, som på verdensplan hører til blandt de største mobilselskaber, forsøgt at finde andre måder at forbedre den pressede, danske forretning på. Det er ikke blevet lettere efter tilkomsten af mobilopkomlingen Plenti, som bl.a. Onfone-stifter Morten Strunge står bag, og i det hele taget er det nærmest kun TDC, der i kraft af sin størrelse på alle fire hovedområder - mobiltelefoni, fastnettelefoni, TV og internetforbindelser - formår at tjene penge, og selv TDC lider.

Telias topchef, Johan Dennelind, sagde ved regnskabsaflæggelsen 27. januar, at det er for risikobetonet og dyrt at købe TDC. Telia vil derfor afsøge andre opkøbsmuligheder i Danmark - eller helt trække sig ud. Telenors topledelse slog allerede ved den droppede fusion fast, at Telenor i Danmark er til salg, hvis den rigtige køber - og pris - melder sig.

Telenor og Telia driver i fællesskab mobilnet i Danmark for derved at kunne dele omkostningerne.

Jaap Postma

Telia ryddede op - »3« gik lidt frem

Telenor i Danmark ejer også lavprisselskaberne Bibob og CBB, som 22. februar 2016 blev lagt sammen under CBB-navnet, samt Danmarks sjettestørste TV-udbyder, Canal Digital, som dog aldrig er blevet tæt spillet sammen med resten af forretningen.

Telia, som var den første af de fire store, der aflagde årsregnskab for 2016, mistede i oktober-december 27.000 mobilkunder, 4.000 fastnetkunder og 7.000 bredbåndskunder, ifølge Telias danske topchef Morten Bentzen, fordi Telia selv ryddede ud blandt ikke-aktive kunder. »3«, der er Danmarks fjerdestørste mobilselskab, vandt 7.000 nye mobilkunder.

TDC kommer med regnskab fredag morgen, 3. februar.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen