Del : SMS
Berlingske Business

Kæmpe Apple-butik i svensk park vækker harme

pix-Apple-butik 1
Overskrift
Sådan vil den nye Apple-butik tage sig ud i Kungsträdgården. Foto: Apple/Forster and Partners
pix-Apple-butik 2
Overskrift
Hele façaden på den planlagte Apple-butik bliver af glas for at fastholde udsynet til parken, men selve butikken bør ligge et helt andet sted, mener Skönhetsrådet. Foto: Apple/Forster and Partners

Stockholmerne er i oprør over, at bystyret har tilladt den amerikanske iPhone-producent at købe plads til en kæmpe butik midt i hovedstadens største park.

Artiklen fortsætter under annoncen

Apples planer om at bygge en såkaldt flagskibsbutik lige midt i en af den svenske hovedstad Stockholms store parker vækker stærke reaktioner blandt svenskerne.

Den amerikanske iPhone- og iPad-producent er bestemt ikke populær efter offentliggørelsen af planerne om at lægge en stor Apple-butik i Stockholms ældste park, Kungsträdgården.

»Når Apple vil bygge en såkaldt flagskibsbutik, er politikerne begejstrede. Men parkerne er jo vores fælles åndehul i byen, og Kungsträdgården er Stockholms mest centrale parkrum,« skriver Svenska Dagbladets debattør Elisabet Andersson under overskriften »Apples tempel bliver et antiklimaks«.

Andre mener sarkastisk, at så bør også Elgiganten og den svenske Siba-elektronikkæde rykke ind.

Større end i London og New York

Apple-butikken i parken i Stockholm, som bliver den første skandinaviske flagskibsbutik, kan blive større end de tilsvarende Apple-butikker i London og New York. Drøftelserne mellem Stockholm By og Apple har stået på i lang tid, og i næste uge vil Apple ifølge dagbladet Expressen vise, hvordan superbutikken skal se ud.

Hvornår byggeriet vil begynde, er uklart, men ifølge Expressen håber Apple at have den nye butik klar om to år.

»Stockholm er en fantastisk by af innovation, og vi føler en stor ære ved at få muligheden for at bidrage til samfundet her,« siger Angela Ahrendts, salgschef for Apple og tidligere topchef i modehuset Burberry, til avisen.

Apple-butikken skal ligge i den nordlige ende af Kungsträdgården, nær Hamngatan, hvor der i dag ligger en restaurant, Friday's. Den har Apple købt af Stockholms handelskammer. Hele façaden bliver af glas, så man kan se ud i parken gennem bygningen, der skal drives 100 procent af grøn energi.

Skönhetsrådet: Find et andet godt sted

Kritikken af Apples butik handler både om privatisering af et væsentligt parkområde, og om at bygningen blokerer Kungsträdgården i stedet for at gøre den åben ud mod Hamngatan.

»Det ville være fantastisk at slippe af med den kedelige og forfaldne restaurantpavillon. Det burde være muligt at gøre noget bedre - men det er ikke at tage et større område i brug til en elektronikbutik,« siger Skönhetsrådets sekretær, Henrik Nerlund, til Dagens Nyheter.

Rådet har kontaktet alle byrådsmedlemmer for at presse dem til at ændre beslutningen.

»Det er alletiders, at Apple vil etablere sig i Stockholm, men her er der en stor mulighed for byen: Find en god plads på et centralt sted til Apple, og giv pladsen ved Hamngatan tilbage til stockholmerne,« siger Henrik Nerlund.

»Elmestriden« blev et vendepunkt

Kungsträdgården har tidligere været skueplads for store protester, når politikere og andre har ønsket at lave om på parken. I 1971 demonstrerede stockholmere i alle aldre massivt mod nedrivning af et gammel tehus og fældning 13 store elmetræer, som skulle give plads til en ny nedgang til Stockholms tunnelbane. Bystyret bøjede sig for protesterne, og »Elmestriden« blev et vendepunkt i byplanlægningen og synet på borgernes medindflydelse.

Der findes i forvejen tre Apple-butikker i Sverige, 112 i Europa og 474 i hele verden.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere