Del : SMS
Berlingske Business

Just Eats børsdebut er ved at blive afsporet

 Just Eat
Foto:

Børsdebutanten Just Eat, lagde flot ud på børsen i London i sidste uge, men de sidste to dage er det gået helt galt for aktiekursen, og tirsdag lukkede aktien 12 procent under udbudskursen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den gode stemning fra sidste uge, hvor Just Eat børsdebuterede med en stigning på 10 procent er afløst af nedtur med et fald på 16 procent de sidste to dage. Alene tirsdag mistede selskabet 5,3 procent af sin markedsværdi, som nu er på 1,4 milliarder pund svarende til 12,7 milliarder kroner.

Dermed er stigningerne fra de to første handelsdage ikke alene elimineret. Aktien handles nu 12 procent under udbudskursen til en pris på 2,5 pund per aktie.

Fastfoodfest på børsen i London


Børsnoteringen af Just Eat var den største tech-lancering på London-børsen i otte år. Analytikere var dog straks ude med advarsler om, at prisen meget vel kunne i overkanten.

Allerede på introduktionsdagen beskrev Peter Garnry, analytiker i Saxo Bank prissætningen som »ekstrem høj.«

Han vurderer, at Just Eat i fremtiden vil miste den markedsposition, portalen har nu, og opleve meget kraftigere konkurrence, ikke mindst fordi teknologien bag er relativt simpel.

»Aktien er prissat efter rigtig høje forventninger om en aggressiv vækst, og selvom jeg tror, at væksten vil fortsætte, er spørgsmålet, om investorerne ikke betaler for meget for aktierne,« sagde han til Berlingske Business.

just eat værdi


Just Eat formidler take away fra både restauranter og mindre spisesteder, som betales via Just Eat portalen og leveres hjemme hos kunden.

Portalen åbnede i Danmark i 2001, men opererer i dag i 13 lande, og er ejet af fem de venturefonde Index Ventures, Greylock Partners, Redpoint Ventures, SM Trust og Vitruvian Partners. Ledelsen og en række private investorer ejer desuden aktier i selskabet.

Stemningen blandt tech-selskaberne på London-børsen var generelt god tirsdag med en samlet stigning på 0,4 procent, mens hele FTSE100 faldt en halv procent.

justeat annonce

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere