Del : SMS
Berlingske Business

Janus Friis tjener 'kun' en milliard på Skype

pix-janus friis skype-biz

Hovedparten af pengene fra salget til software-giganten Microsoft havner i to fonde ejet af Janus Friis og Niklas Zennströms familier.

Artiklen fortsætter under annoncen
Alverdens medier har ellers svælget i, at de to Skype-stiftere, hver ville tjene 3 milliarder kr., men faktisk er det slet ikke dem, der for alvor skummer fløden.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Ejerskabet af Skype har - indtil salget til Microsoft - ligget i selskabet Joltid, men faktisk ejer Janus Friis og Niklas Zennström hver kun 18,75 pct.af Joltid. Det betyder, at de hver tjener 1,1 milliard kr. på salget af Skype.

62,5 pct. - dvs.- hovedparten af ejerskabet ligger i holdingselskabet Clufa Holding Limited, som er ejet ligeligt af to familiefonde - Nimbus Trust, som er ejet af Niklas Zennströms familie og The Journey Trust, som er ejet af Janus Friis' familie.

pix-skype


Med salget af Skype tjener fondene - og dermed Skype-stifternes familier - hver 1,8 milliarder kr.

Janus Friis og Niklas Zennström afviser at have ejerskab til de to familiefonde.

"Niklas Zennströms familiemedlemmer er de eneste beneficierede i Nimbus Trust og Janus Friis' familiemedlemmer er de eneste beneficerede i The Journey Trust," skriver Skype i en meddelelse til Finanstilsynet i forbindelse med en opdatering til børsprospektet, som Skype sendte til myndighederne den 4. marts.
i en skrivelse til Finanstilsynet,

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere