Del : SMS
Berlingske Business

IT-milliardær: Giv skattefrihed til iværksættere

03BUSPix-bred2-Lars-Dalgaar.jpg
Lars Dalgaard, manden bag SuccessFactor, som blev solgt til SAP, er nu investor med base i USA. Han er en stærk fortaler for bedre vilkår for iværksættere. Foto: David Leth Williams

Danmark kan blive til noget stort, bare iværksætterne får en ærlig chance, mener Lars Dalgaard, der selv solgte sit livsværk for 18,5 milliarder kroner. Den bramfri og indimellem meget ligefremme udlandsdansker har nu investeret over en milliard kroner. Berlingske mødte ham på »hemmelig mission« i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske iværksættere skal have skattefrihed i et par år, eller indtil de har skabt de første faste arbejdspladser, så de får en ærlig chance for at overleve og springe ud i verden med nyskabende produkter.

»Vi skal tro på folk, der kan starte noget fedt og skabe job. Giv iværksætterne skattefrihed i 18 måneder eller to år – det koster ikke staten noget. Og når de så kommer op på et vist niveau, eller når de har skabt de første fem arbejdspladser, kan de begynde at betale skat. Hvor Fanden er vores nye Grundfos? Eller Danfoss? Jeg kan ikke få øje på dem. Samfundet investerer penge i at veluddanne befolkningen, og mange har muligheden for at rykke op og gøre noget. Vi er langt over verdensgennemsnittet. Vi er bare ikke sultne nok.«

Salven kommer fra Lars Dalgaard, den 47-årige danske superiværksætter. Og han har noget at have dem i. I december 2011 solgte han sit livsværk, softwarevirksomheden SuccessFactors, for 18,5 milliarder kroner til den tyske softwaregigant SAP og sad derefter med i SAPs topledelse i to år. Siden sommeren 2013 har han været partner – og faktisk den eneste udlænding – i det ansete, amerikanske Andreessen Horowitz, der blandt andet investerer i lovende teknologivirksomheder og har grundlæggeren af Netscape, Marc Andreessen, som medstifter.

Ddd

Herfra har han de seneste 18 måneder investeret over en milliard kroner, når hans næse har sagt ham, at her var der noget at komme efter.

»Danskerne har så meget kreativitet og selvstændighed. Men mange sidder fast i de stillinger, de har. Der er ikke puls til at eta-blere noget og tage chancer. Danskerne skal opgive så meget, når de vil begynde som iværksættere: Et godt hjem, hunden, god mad ... For mange er det OK at være mellemleder og være tilfreds med at være på et mellemniveau. Min far var selv mellemleder. Når man meget tidligt bliver tilfreds, kommer man i livsfare. Så er det meget svært at opgive bil, sommerhus, fast løn, at deltage i børnenes opvækst og meget mere for at sætte noget i gang. Man skal kyle en masse ud ad vinduet, og belønningen er blot at stå med en risiko,« siger Lars Dalgaard.

Han har altid villet gøre en forskel i det, han foretager sig.

»Jeg forstod aldrig, hvad man lavede på DTU – det var svær matematik. Men det er 3.000 procent fremtiden, hvad man uddanner folk til på DTU, IT-Universitet og Københavns Universitet. Det er der overhovedet ingen tvivl om. Hvis vi som land tror på, at vi er gode til at uddanne folk, hvorfor sørger man så ikke for at gøre det til en totalt integreret del af samfundet? Danskerne har en god fornemmelse for æstestik og ideer. Tingene skal være lavet ordentligt og være lækre, uanset om det er døre, vinduer, møbler eller andet. Og folk går fedt klædt på deres arbejdspladser. Der må være en grund til, at der er flere frisører på Strøget i København end i noget andets lands hovedgade,« konstaterer Lars Dalgaard.

Han forlod Danmark som 18-årig og bor i dag i Santa Monica på den amerikanske vestkyst men har fortsat dansk pas, dansk sprog og danske venner samt en lejlighed i det centrale København, når vejen med mellemrum kommer her forbi.

Han er ikke spor i tvivl om, hvor han skal lægge sit fokus:

»Software er det eneste, der betyder noget i de næste tyve år. Overalt og i alle brancher. Danmark kunne virkelig trænge igennem på software. Det er da p....irriterende, at Østeuropa ligger længere fremme. Man behøver ikke at være verdensmester i datalogi, selv om det ville være fedt, hvis man var. I stedet kan man hyre en gut, der kan den slags og komme i gang. Med teknologi kan man hurtigt komme i gang og få omsat sine ideer, og jeg er overrasket over, at Danmark ikke allerede har produceret 1.000 apps,« siger Lars Dalgaard.

Det er der to andre grunde til – ud over den trykkende skat:

»Det er modet, der mangler, og så mangler der eksempler, der kan inspirere. Som nyhedsmedier har I også et ansvar for at fortælle, når noget er gået godt og forklare det imødekommende og forståeligt. Når der er skabt arbejdspladser, og hvordan man har gjort det. Det handler om viden: Hvad virker, og hvad gør ikke? Fortæl det, så folk føler, at det også er muligt for dem selv,« lyder Lars Dalgaards svirp til medierne.


Peter Holten Mühlmann, der er stifter og ejer af Trustpilot, som han stiftede i 2007 - og som i dag beskæftiger 300 mennesker i bl.a. Danmark, England og USA.

Han er ikke et øjeblik i tvivl om, hvad der driver ham selv.

»Iværksætter bliver man, fordi man ikke gider at have en chef. Det er faktisk den største motivation og ikke pengene, selv om de naturligvis er gode at have, så man kan købe ting. Jeg prøver ikke at finde mig i, at tingene skal være, som de er nu. Nu hvor jeg er blevet ældre, er det lidt sjovere at hjælpe andre end sig selv. Pengene er ikke det vigtigste. Det er bare fedt selv at kunne bestemme det hele og skabe sine egne arbejdspladser. Jeg ville ikke bruge min tid på det, hvis jeg ikke troede, at en virksomhed har et kæmpe potentiale,« siger Lars Dalgaard.

Han deler sit liv op i tre faser: Som lille purk i et stort firma, nemlig fire år på posten som administrerende direktør i kæmpekoncernen Unilever i 1994-1998. Som stor knægt i et lille firma, nemlig hans eget SuccessFactors, som under SAP-vingerne runder en omsætning på ti milliarder kroner. Og som investor – også gerne i ti år lige som de to foregående perioder – selv om han medgiver, at »jeg har ingen anelse om, hvad jeg laver om ti år«.

Det holdt dog hårdt at give slip på livsværket for fire år siden.

»Det var svært at forlade SuccessFactors. Jeg græd rigtigt meget. Det var mere dramatisk end en skilsmisse, for jeg og mine mange folk havde virkelig udført noget sammen. Jeg ventede måske nok for lang tid med at forlade SAP efterfølgende, men jeg hjælper dem stadig, og 11 af de folk, som arbejdede for mig, er nu administrerende direktører i deres egne firmaer,« siger han stolt.

Han har – ret så udansk – aldrig lagt skjul på, at han gerne vil være legendarisk og gøre en forskel ved at gøre tingene bedst muligt og opføre sig bedst muligt.

Han synes da også, at det er »frygteligt svært at sige nej« til de mange, der opsøger ham og får en time til at overbevise ham om, at han skal investere i netop deres virksomhed, hvad kun få får held med.

»Derfor siger jeg også nej over en telefon, selv om det koster mere tid. Jeg kan ikke få mig selv til bare at skrive en e-mail,« afslører han.


tvivl

Besøget i Danmark denne gang – direkte fra Venedig – er ikke for at investere.

»Jeg er i gang med et hemmeligt dansk projekt, men det er 100 procent uegoistisk, og jeg gør det kun for at hjælpe Danmark og danskerne. Det tager dog nok lidt tid, før jeg kan afsløre mere,« siger han hemmelighedsfuldt.

Hans kalender er dog godt fyldt op med besøg hos venner og forretningsforbindelser, for han brænder stadig for Danmark.

»Jeg vil gerne gøre noget for Danmark, men det skal være gensidigt. EUs landbrugsstøtte, hvor alt skal hjælpes for at blive holdt oppe, viser, at subsidier ikke er en succes. Hvis man holdes oppe, træner man ikke sine egne muskler, og det skal der til for at holde sig oppe. Mit mål har altid været at skabe så meget dominans, at man ikke kan fjerne det, jeg skaber, igen,« siger Lars Dalgaard på sin velkendte og meget direkte façon – og som opmuntring til dem, der kæmper med selv at iværksætte.

Få kan være i tvivl om hans engagement, ukuelige gå-på-mod og troen på, at det kan lade sig gøre, bare man tør og vil. Få betvivler også hans vilje til konstant at hjælpe med at skubbe dem frem, der fortjener det:

»Jeg er altid villig til at arbejde hårdere, men jeg gider ikke at være den eneste, der laver noget.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere