Del : SMS
Berlingske Business

IT-afdelingen har ikke sandsække nok mod mobilrevolution

pix-Mobilskov
»Også mig!!!« Medarbejderne i danske virksomheder bringer i voksende omfang masser af nyt IT-udstyr med hjemmefra for at passe deres arbejde ordentligt. Det udfordrer virksomhederne. Foto: Iris/Scanpix

Medarbejderne i virksomhederne bruger mere og mere udstyr, som ikke kommer fra IT-afdelingen, for at passe deres arbejde godt nok. Så nu får IT-afdelingen travlt med at sørge for ordentlig sikkerhed - når der altså er lagt en strategi.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den, der kan sikre, at man kan tage alt med sig overalt, kan tjene rigtigt store penge. Og det skal helst ske, inden alt ender i et ustyrligt kaos, for det er medarbejderne og kunderne i virksomhederne, som lige nu har overhalet både ledelsen og IT-afdelingen i at tage de mange nye muligheder i brug.

»Mobilitet« er det helt store mantra i IT-verdenen, og det internationale konsulentfirma Capgemini forventer alene at omsætte for tre milliarder kroner på den konto i 2015 ved at rådgive om og selv bygge og programmere, hvad der skal til. Alene i Danmark udgør markedet for mobilitet anslået mellem en halv og en hel milliard kroner i værdi.

Ikke sandsække nok mod bølgen

»Alle markedsundersøgelser har mobilitet helt i toppen af listen over IT-chefens udfordringer og prioriteringer. Det er noget, der kommer nedefra og går opad lige nu, hvor IT-chefer ringer til os for at få råd om, hvordan de administrerer, at folk har alt muligt underligt udstyr og bruger egne programmer. I stedet burde man måske tage den oppefra og nedad - altså lægge en strategi og beslutte, hvad virksomheden vil, og hvordan man giver folk, hvad de har brug for. IT-afdelingen må spille med. Den har ikke sandsække nok til at dæmme op for denne bølge. I stedet skal den hjælpe medarbejderen. Det kan godt være, at ikke alt udstyr skal understøttes, men sikkerheden skal være på plads. Og hvis folk begynder at bruge f.eks. netarkiveringstjenesten Dropbox til deres dokumenter, må man sørge for, at de har sikre værktøjer,« siger chefkonsulent Per Andersen fra Capgemini Danmark, som tidligere har analyseret IT-markederne som direktør for analysehuset IDC.

En nylig undersøgelse blandt 400 danske virksomheder viser, at en tredjedel af virksomhederne i de kommende 12 måneder forventer at investere mere i IT, der kan holde styr på det mobile udstyr.

»Det er meget ujævnt fordelt. Blandt de store virksomheder med over 500 ansatte er det 60 procent, hvilket er imponerende markant. Samtidig siger 66 procent af de store virksomheder, at de prioriterer investeringer i tavle-PCer i de næste 12 måneder, hvor det er meget få små virksomheder, der gør det,« siger Per Andersen.

Det kommer nedefra

Han har på fornemmelsen, at der mangler IT-strategier i rigtigt mange virksomheder.

»Det afgørende er at have tænkt over det og at vide, hvor man vil hen. Jeg tror, at medarbejdere og kunder er meget langt med at have taget mobiliteten i brug, mens ledelsen og IT-afdelingen nok halter lidt bagefter. Og det rykker i alle sektorer. Serviceindustrierne - og navnlig finansverdenen - rykkede først, for her er der i forvejen stor kundekontakt. Fremstillingserhvervene følger godt efter, mens der nok er længere vej fremad i den offentlige sektor,« mener Per Andersen.

Han ser udviklingen som en gradvis ændring af, at IT opfattes som noget, der kommer fra IT-afdelingen og går ud i virksomheden men styres centralt fra, til noget, som er i virksomheden, og som IT-afdelingen er nødt til at understøtte.

»Grænsen mellem IT-afdelingen og resten af virksomheden bliver mere og mere udflydende. Spørgsmålet er, om man reelt kan opretholde et begreb som en IT-afdeling - i alle tilfælde ikke en IT-afdeling, der har ansvar for det hele, men måske en IT-driftsafdeling, en IT-strategiafdeling og en IT-indkøbsafdeling,« siger Per Andersen.

Capgemini, som har 120.000 ansatte i 40 lande, opretter nu et særligt center med kompetencer i mobile IT-løsninger i Indien og ansætter yderligere 250 eksperter på området.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere