Del : SMS
Berlingske Business

iPhone 5 skal redde japansk elektronikgigant

pix-sharp
Topchefen for japanske Sharp, Takashi Okuda, bukker i forbindelse med regnskabsaflæggelsen i sidste uge. Han er parat til at fyre næsten en tiendedel af koncernens ansatte. Foto:

Kombinationen af en stribe nye Apple-produkter og en taiwansk milliardær kan blive det strå, som japanske Sharp må klynge sig til for at overleve.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det ser ud til, at den japanske elektronikgigant Sharp må kigge mod udlandet, hvis det skal overleve den dybe krise, den hæderkronede virksomhed befinder sig i. Og med udlandet menes både Taiwan og USA.

For det kan meget vel ende med, at det bliver amerikanske Apples ordrer og den taiwanske rigmand Terry Gous opkøbsiver, der kommer til at afgøre Sharps skæbne, skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

Sharp er storleverandør af komponenter til Apples touchscreen-apparater som iPhone og iPad, og det udgør den sunde del af forretningen. Den usunde er blandt andet produktionen af fladskærme til både egne og eksterne kunders produkter.

pix-sharp

De japanske elektronikproducenter som eksempelvis Sony og Panasonic har mere end svært ved at matche sydkoreanske Samsungs priser og teknologi. Det har kostet de japanske selskaber - deriblandt Sharp - dyrt. Så dyrt, at Sharps aktie nu er banket ned på 1974-niveau, efter virksomheden i sidste uge måtte bøje nakken og fortælle investorerne, at det nu forventer et negativt resultat i år på 250 milliarder yen (19,2 mia. kroner).

Et af de sidste kort, Sharp kan spille, er æblekortet. Apple ventes snart at lancere en stribe nye produkter, hvoraf iPhone 5 ventes at blive det helt store trækplaster. Derudover ventes Apple at satse stort på TV - måske endda i form af sit helt eget TV-mærke. Hvis den profeti bliver til virkelighed, kan det ende med, at Apple i høj grad får brug for japanernes produktionsmuskel.

"Apple har brug for Sharp," siger Sanford C. Bernstein-analytikeren Alberto Moel ifølge Bloomberg og tilføjer:

"Sharps kapacitet er stor nok til, at den ville gøre ondt på Apple, hvis den gik ned."

1

Men udsigten til storordrer fra amerikanerne løser ikke Sharps likvditetsproblemer lige nu og her. Det er så her, at Terry Gou kommer ind i billedet.

Terry Gou er nemlig manden bag taiwanske Foxconn, der står for en meget stor del af monteringen og pakningen af de Apples produkter. Og Gou har for nyligt skrevet under på, at han vil købe en knap ti procent stor andel af Sharp - og i den forbindelse skyde et milliardbeløb ind i driften af den japanske virksomhed.

Den 61-årige milliardær har da heller ikke lagt fingrene imellem, når han har skullet forklare sin investeringsiver.

"Sharp-handlen vil hjælpe os med at besejre Samsung," sagde han i juni i forbindelse med generalforsamlingen i et af hans selskaber, Hon Hai Precision Industry.

pix-Sony

Det er dog ikke alle, der deler Terry Gous optimisme - deriblandt investorerne på aktiemarkedet.

For Sharps aktiekurs er fortsat med at falde på trods af den taiwanske rigmands investeringsaftaler. Sharps "kursfald viser, at investorerne er skeptiske over for om Foxconn faktisk kan være med til at få Sharp på ret kurs", siger Vincent Chen, analytiker ved Yunata Securities i Taiwan ifølge Bloomberg.

Sharp har i omegnen af 55.000 ansatte globalt. I forbindelse med regnskabsaflæggelsen i sidste uge fortalte ledelsen, at den vil fyre cirka 5.000 medarbejdere nu og her.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere