Del : SMS
Berlingske Business

iPad taber markedsandele

iPad
Person prøver Apple Inc's iPad. Foto:

Salget af tavle-PCer boomer, men Apple er ikke længere altdominerende på dette marked, hvor konkurrenter som Samsung og Google lige nu er hurtigere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er nu tre år siden, Apple lancerede en forstørret iPod Touch, kaldet en iPad, og siden har computermarkedet ikke været det samme. Tavle-PC-markedet boomer, fortæller analysefirmaet IDC, der kan berette om en vækst på 75 procent i sidste kvartal.

52 millioner af de flade anordninger blev der langet over disken, hvoraf iPad tegnede sig for 44 procent med 23 millioner. Sidste år havde Apple en markedsandel på 52 procent, og selv om markedet altså er i kraftig vækst er der nogle, der sælger hurtigere end Apple.

Markedets nummer to er Samsung, der mere end fordoblede sin markedsandel fra 7 til 15 procent. Derefter følger producenter som AsusTek og Google, men også Amazon med Kindle-modellen gør sig bemærket.

Apple taber ikke kun terræn på hardware-siden, men også når det gælder styresystemer. Samtlige konkurrenter bruger nemlig Googles Android, der således må formodes at have en markedsandel højere end Apples 44 procent. I 2011 havde Apples iOS over 90 procent af markedet for tavle-PCer.

Dermed risikerer Apple at opleve samme oplevelse som på smartphone-markedet. Her var Apples styresystem iOS i nogle år den store vækstoplevelse, men så kom Android og i løbet af få år tilranede Googles styresystem sig tronen.

Spørgsmålet er nu, hvor og hvornår -markedet vil stabilisere med hensyn til markedsandele. Om det ender som på smartphone-markedet, eller om en ude fra kommende spiller som Microsoft med det ambitiøse Windows 8 kan gøre en forskel.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere