Del : SMS
Berlingske Business

"Investorer bør have Facebook på radaren"

FACEBOOK
Investorerne bør sætte lup på Facebook, mener Nordea. Foto:

Facebooks regnskab onsdag viste overraskende gode resultater på annoncesalg på mobile platforme som smartphones og tablets. Selskabet er værd at holde øje med som en investeringsmulighed, mener Nordea.

Artiklen fortsætter under annoncen
Facebook er ikke bare en mulighed for at holde kontakt med vennerne og en tidsrøver af rang. Det er også en - overraskende - god pengemaskine. Facebook leverede i går et regnskab, der for en stund lukkede munden på kritikere, der har hævdet, at selskabet ikke kan tjene penge på at sælge annoncer.

Kvartalsresultaterne viste, at Facebooks omsætning er røget i vejret fra andet til tredje kvartal med ikke mindre end 32 procent til 1,26 milliarder dollars. Og endnu mere vigtigt er, at indtægterne på salg af annoncer til mobile platforme er røget i vejret til 150 millioner dollar.

Det er første gang, at de eksakte indtægter på mobilannoncer bliver opgjort, men analytikere hos amerikanske Pivotal Research Group har ifølge nyhedstjenesten Bloomberg estimeret, at de i andet kvartal lå på cirka 10 millioner dollar.

Analytikere er imponerede

Resultaterne har imponeret analytikere og investorer, der i går sendte Facebook-aktien i vejret med 19 procent til en aktiekurs på 23,23 dollar. Herhjemme var også Nordeas chefrådgiver Michael Borre forbløffet over de gode resultater.

"Jeg synes, at det var et flot regnskab. Det der gør, at vi spærrer øjnene op, er netop, at Facebook får adresseret det helt store kritikpunkt, nemlig hvordan de vil tilpasse sig den nye mobile verden," siger han og fortsætter:

"Vi oplever i øjeblikket en udvikling, hvor ting bliver mobile. Vi går væk fra stationære pc'ere til i stedet at bruge smartphones og tablets. Det skifte er både en trussel og en mulighed for Facebook. Nu ser vi i regnskabet, at det er lykkedes at sælge mere reklameplads på mobile enheder. Det var lige præcis det, vi havde brug for at være mere trygge ved Facebook som investeringscase," siger Michael Borre.

Brug for flere beviser

Chefrådgiveren mangler dog stadig at se beviser for, at de gode resultater er udtryk for en løbende fornuftig udvikling på annoncemarkedet og ikke bare var en enlig svale.

"Vi kan ikke sætte flueben ved, at Facebook er lykkedes med at tilpasse sig den nye mobile verden efter en tremåneders periode. Vi har brug for mere bekræftelse. Men det er et skridt i den rigtige retning", siger Michael Borre.

Nordea anbefaler på lang sigt sine kunder at købe Facebook-aktien, fordi den ifølge banken efterhånden er kommet ned i et fornuftigt prisleje efter en børsintroduktion på 38 dollar. Men hvis man investerer på kort sigt kan det ifølge banken være en idé at vente lidt med at købe aktier i det sociale netværk.

Mange nye aktier til salg

Facebook får nemlig i den kommende tid den udfordring, at flere af de oprindelige investorer og stiftere i selskabet, som hidtil har været afskåret fra at sælge deres aktier pga. regler i forbindelse med børsnoteringen, nu får mulighed for at indkassere gevinsten.

"Det der skræmmer i forhold til Facebook er, at der potentielt kan komme en hulens masse aktier til salg i den kommende tid. Derfor vil der nok komme en periode med stort salgspres. De oprindelige investorer har på trods af faldet efter børsnoteringen stadig tjent kassen. Og nogle af dem vil nok se det lukrative i at sælge ud," siger Michael Borre og fortsætter:

"Men det er en aktie, man som investor bør have på sin radar. Det kan meget vel være en aktie der kan være en god ide at føje til sit depot indenfor en overskuelig fremtid," siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere