Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Internetportal viser vej til databaser

En over 20 år gammel IT-tjeneste, der skal lette informationssøgning i databaser, har fået en opdatering på

internettet.


Det er Informationsportalen på adressen www.informationsportalen.dk, der er en ny indgang til nyheder, fakta

og baggrundsviden om databaser og informationstjenester på nettet.


Portalen dækker både danske databaser og

informationstjenester og den internationale del af det elektroniske informationsmarked. Den bringer løbende nyheder og beskrivelser

af nye databaser, portaler og andre informationskilder på nettet, rettet mod brugere, der søger information i forbindelse

med deres job eller uddannelse. Det kan f.eks. være erhvervsinformation, forskningsresultater og lovgivning, men også baggrundsviden

om aktuelle begivenheder og andre emner af bredere interesse.


Portalen indeholder også:


l et register over mere end

300 offentligt tilgængelige databaser i Danmark


l flere hundrede links til danske og udenlandske vejvisere over informationskilder

på nettet


l temaer om aktuelle emner


l baggrundsartikler om udviklingen på det elektroniske informationsmarked


l

henvisninger til artikler i danske og især udenlandske fagtidsskrifter



Nyhedsbrev

Nyheder og artikler på Informationsportalen.dk

samles i et nyhedsbrev, der udgives både elektronisk og trykt. Den elektroniske udgave af nyhedsbrevet er ligesom portalen gratis,

og abonnement kan bestilles på portalen. Nyhedsbrevet er opdelt i emneområder, og man kan selv vælge, hvilke emneområder

man vil abonnere på. Den trykte udgave udkommer 10 gange om året og koster penge at abonnere på.


Informationsportalen

produceres af IT- og Telestyrelsen, som er resultatet af en fusion mellem Statens Information og Telestyrelsen. Redaktionen bag portalen

har tidligere produceret bladet DISPLAY, der blev udgivet af INFOSCAN, som for et par år siden blev lagt sammen med Statens Information.









Et

EF-projekt

Portalen er det seneste led i en udvikling, der blev påbegyndt i 1981. Dét år oprettede Undervisningsministeriet

Dansk DIANE Center, og det skete på foranledning af et EF-projekt, der skulle fremme udbredelsen af informationssøgning

i databaser. Det var baseret på datatransmissionsnettet Euronet, og projektet førte til oprettelse af centre rundt om

i Europa under navnet DIANE, som stod for Direct Information Acces Network for Europe.


Det danske center blev oprettet som et

fem-årigt forsøg, men i modsætning til centrene i de fleste andre lande blev det gjort permanent i 1986. I 1993

skiftede det navn til INFOSCAN, og det skete med den begrundelse, at navnet DIANE gav anledning til forvirring og forvekslinger.


For

tre år siden blev det besluttet, at INFOSCAN skulle lægges sammen med Statens Information og Det Administrative Bibliotek.


Ved

etableringen i 1981 var der 6-700 databaser i hele verden at holde rede på. I dag foreligger der ingen eksakte oplysninger om,

hvor mange der er.


På informationsportalen.dk oplyses det, at der allerede i 1987 var over 10.000 databaser, men at det

præcise tal var umuligt at opgøre. Det aktuelle antal databaser på verdensplan er ikke gjort op, men ifølge hjemmesiden

går et skøn ud på, at der er mindst 100.000 egentlige databaser. Dertil skal lægges et stort antal af andre

elektroniske informationstjenester.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen