Del : SMS
Berlingske Business

Internetgigant vil helt ind i dit hjem

BRAND/RØGALARM
Foto:

Internetgiganten Google udvider sit imperium med smarte termostater og røgalarmer og køber sig samtidig til vigtig designviden fra tidligere Apple-folk.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der var engang, hvor Google var en søgemaskine. I dag er Larry Pages og Sergej Brins søgemaskine fra 1996, som dengang hed BackRub, godt nok stadig den økonomiske motor, men Google er blevet et imperium, som med en markedsværdi på 375,1 milliarder dollar forgrener sig på områder, der ikke umiddelbart ser ud til at have nogen sammenhæng. Men det har de.

Købet mandag af det fire år gamle Nest Labs, der er stiftet af tidligere Apple-medarbejdere og producerer smarte termostater og røgalarmer, er således Googles billet videre ind i en verden af forbrugerelektronik.

2014 ventes nemlig for alvor at blive året for tingenes internet, hvor tandbørster, lamper, ventilationsanlæg, varmeanlæg og alt, der ellers kan sættes strøm til, kobles på nettet og dels kan fjernstyres fra en mobiltelefon eller tavle-PC. På den måde kan man tænde for varmen i sommerhuset en times tid før ankomsten og benytte sig af intelligent styring, så man f.eks. lader elbilen eller andet op i nattetimerne, hvor elpriserne er lavest. Eller kommunikere med køleskabet om indkøbssedlen, sætte vaskemaskinen i gang eller tænde for kaffemaskinen eller gryden med kartoflerne.

15BUSFadell.jpg

»Google har forretningsressourcerne, den globale skala og platform, der kan sætte Nests vækst op i fart i i retning mod hardware, software og tjenester til hjemmene verden over. Vore visioner for selskaberne er lig hinanden. Vi tror begge på at lade teknologien gøre det hårde arbejde bag scenen, så folk kan komme videre med de ting, der betyder noget for dem her i livet,« sagde Nest-medstifter og topchef Tony Fadell i forbindelse med Googles køb af hans firma.

Tony Fadell regnes som fadder til Apples navnkundige iPod-musikafspiller.

Googles søgemaskine er dominerende i store dele af verden, og Googles mobilstyresystem Android har på få år overtaget mobilverdenen, hvor over 80 procent af alle nye smartphones nu leveres med Android, der også ligger på godt halvdelen af alle tavle-PCer. Men på hardware står Google svagere, og her kommer Nest-folkenes erfaring med og talent for design og salg – også fra Apple-tiden – ind som vigtig viden.

Google købte i 2011 mobilproducenten Motorola for 12,5 milliarder dollar, hvilket var det hidtil største opkøb og ventes i år at lancere sine Google Glass-briller.

I december købte Google Boston Dynamics, der bygger robotter, og gennem to år har Google testet selvkørende biler i Californien, der udnytter trafikdata og internetforbindelsen til at skabe sikrere kørsel.

Google går ind på Danfoss- territorium - 1

Men Google-stifterne vil også gerne have større kontrol over internettets økosystem, ud over søgninger og netannoncering, der giver pengestrømmen ind i Googles pengetank. Giganten tilbyder ultrahurtige netforbindelser i flere amerikanske byer og gratis, trådløs adgang på blandt andet kaffekæden Starbucks. Visionen er, at alle på kloden skal have netadgang for at højne levestandarden. Deraf udspringer »Project Loon«, en kæde af luftballoner i stratosfæren, der under stor opmærksomhed blev indledt i juni 2013 for at sikre også svært tilgængelige landområder netforbindelse.

De 300 medarbejdere i Nest med den 44-årige Tony Fadell i spidsen skal nu kæmpe sig vej dybere ind i hjemmet for Google med deres viden om design og softwareudvikling, som med vished skal bruges i Googles andre divisioner, som også arbejder med forbrugerprodukter. Blandt andet posttjenesten Gmail, filmtjenesten YouTube og det sociale netværk Google+. Og måske skal Googles betalingssystem, Google Wallet, der endnu ligger brak, også skubbes frem i frontlinien. Hvis det da ikke kører ud sammen med de varevogne, som indgår i Googles forsøg på i flere byer at stå for udbringning samme dag af varer og dermed udvide imperiet til detailhandelen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere