Del : SMS
Berlingske Business

Internationalt mediehus investerer stort i dansk »loppe-app«

tradono

Christian Stadil, Tommy Ahlers og Klaus Nyengaard investerede millioner i den danske app Tradono, og nu følger et Schweizisk mediehus efter med en tocifret millioninvestering, samtidig med at appen lanceres i Schweiz.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den danske app Tradono, der gør det muligt at holde loppemarked på smartphonen, er nu klar til at rykke uden for Danmarks grænser.

Det schweiziske mediehus Tamedia, som ejer Metroxpres og Trendsales, har investeret et større tocifret millionbeløb i iværksættervirksomheden for en ejerandel på 25 pct. De nye udenlandske delejere er første led i Tradonos vej mod udlandet og betyder, at appen nu lanceres i Schweiz som det første land uden for Danmark.

»I Schweiz har mange ikke fået øjnene op for køb og salg af brugte ting, derfor ser vi et kæmpe potentiale i at gøre markedet større. Talmedia ser det samme hul i markedet, som vi gør, og deres kapital og position som stor medievirksomhed giver os musklerne til at udfylde det,« siger direktør og medstifter i Tradono Mads Mathiesen.

13BUSHeini-Zachariassen-200.jpg

Det er ikke første gang, at Tradono oplever økonomisk medvind. Appen blev lanceret i 2014 med hjælp fra investorerne Christian Stadil, Klaus Nyengaard og Tommy Ahlers, der tidligere har investeret et millionbeløb i Tradono.

»Det gør hele forskellen, at de her folk tror på os. Det gør os i stand til at føre vores mission ud i livet, og det er et kæmpe klap på skulderen både mentalt, men også rent økonomisk. Det er fuldstændig altafgørende for os,« siger Mads Mathiesen.

Siden lanceringen er antallet af brugere vokset med 20 pct. hver måned. I dag har mobil-loppemarkedet 175.000 brugere, som i 2015 satte 400.000 ting til salg. Også købelysten var høj blandt Tradonos brugere sidste år, hvor 20 pct. af loppevarerne blev solgt samme dag, som de blev lagt op.

Passport

Stifterne af Tradono er iværksætter og tidligere partner i iværksætterfrabrikken Rainmaking Mads Mathiesen og Martin Georg Suhr Madsen, som også står bag appen »I do move«. Deres ambitioner for 2016 er udover at indtage Schweiz, et udlandseventyret i et andet endnu ukendt europæisk land og at gøre Tradono til Danmarks største digitale loppemarked.

Ifølge Mads Mathiesen adskiller Tradono sig fra andre online markedspladser ved, at brugerne ikke søger efter specifikke varer som en cykel eller et tv, men surfer rundt og tjekker hvad der er til salg i nærheden. På den måde er Tradono en krydsning mellem en digital markedsplads og et socialt medie. Meningen er, at brugerne skal gå ind og tjekke appen på samme måde, som man gør med for eksempel Instagram.

07BUSJakob-Joenck-4-5-18142.jpg

»Når man tager på loppemarked går man typisk rundt og snuser ved de forskellige boder for at undersøge udbuddet frem for at kigge efter noget meget specifikt. Vores brugere besøger på samme måde i gennemsnit Tradono tre gange om dagen for at scrolle igennem og tjekke ud, hvad der er til salg i området,« siger han.

Klaus Nyengaard var adm. direktør i Just Eat fra 2008 til 2013, og det var ham, som stod i spidsen for etableringen virksomheden globalt. Derfor er han ifølge Mads Mathiesen en god sparringspartner i en proces, hvor Tradono også forsøger at finde globale ben at stå på. På den måde drager Tradono ikke bare fordel af investorernes kapital, men også deres erfaring og rådgivning.

heaps

Tradono gav sidste år et underskud på knap en mio. kroner efter skat. Folkene bag Tradono tjener altså endnu ikke penge på appen, der er gratis, men det er alt sammen en del af planen, understreger Mads Mathiesen.

»På sigt vil vi selvfølgelig gerne lave en stor forretning ud af det. Det vil vi nok gøre ved at tilbyde et medlemskab med en form for brugerbetaling med ekstra fordele, men vi vil fortsat beholde en gratis løsning også,« siger han og tilføjer:

KOREA-UBER/

»Hvis vi kan brede det ud og få det op og flyve hos mange mennesker, så tror vi på, at vi også kommer til at tjene penge.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere