Berlingske Business
LIVE
15:36 Wall Street åbner med pæne plusser

Interessen er enorm: Snapchat kan blive en af verdens største børsnoteringer

SNAP-IPO/HARDWARE
REUTERS/Brendan McDermid/File Photo Foto:

Billedbeskedtjenesten Snapchat bliver børsnoteret fra torsdag og ser ud til at kunne blive 169 milliarder kroner værd - den næststørste børsnotering siden kinesiske Alibaba i 2014.

Sjove og hyggelige billeder med beskeder på og korte videoklip, som destruerer sig selv efter få sekunder, er milliarder værd. Helt præcis 24 milliarder dollars eller 169 milliarder danske kroner.

Til den pris bliver børsnoteringen af den populære Snapchat-apps ejer, Snap, den største i USA, siden den kinesiske internetgigant Alibaba gik på børsen i 2014 og præsterede en børsværdi på 25 milliarder dollars. Snap er overtegnet mere end ti gange, inden nye investorer torsdag lukkes ind i selskabet. Det bliver den tredjestørste børsnotering af et teknologiselskab nogen sinde efter Alibaba og Facebook, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Børsen i New York prøvekørte derfor i sidste uge al teknikken for at sikre sig mod en gentagelse af Facebooks katastrofale børsdebut i 2012, hvor Nasdaq-børsen blev ramt af tekniske problemer.

LG

Snapchat, som har et gult spøgelse som logo, er især populær blandt unge under 30, og det er et rigtigt attraktivt publikum for annoncører, men også mange andre har fået øjnene op for mulighederne ved at bruge den gratis billedtjeneste, som blev startet i 2012 af den nu 26-årige Evan Spiegel, der er administrerende direktør, og Bobby Murphy. Hver dag bruger omkring 161 millioner Snapchat.

Snapchat konkurrerer om brugerne med Twitter, Instagram og Facebook, og kamphanerne er ikke blege for at kopiere hinandens bedste funktioner for at holde længere på brugerne og dermed gøre deres egen app mere værd for både ejere og annoncører.

Pix-Plenti-Preben

Snapchat har dog endnu ikke givet overskud. Snaps underskud voksede fra 372,89 millioner dollars i 2015 til 514,64 millioner dollars i 2016. Størstedelen af indtægterne kommer fra annoncer, men ifølge analysefirmaet App Annie er Snapchat-appen i 2016 hentet 100 million gange færre end den Facebook-ejede konkurrent, billedtjenesten Instagram. Snap håber dog, at investorerne - ligesom hos internetgiganten Amazon - er indstillet på, at der kan gå endnu nogle år, før Snap begynder at tjene de store penge som følge af sine investeringer.

Børsnoteringen af Snap kommer på et langt tidligere tidspunkt end Twitters og Facebooks børsnoteringer, og hvis ellers forventningerne holder til, hvad aktierne bliver værd, er Snap 60 gange sin omsætning værd, hvilket er mere end dobbelt så meget, som da Facebook blev børsnoteret til 27 gange værdien af sin omsætning.

pix-Protest

De 24 milliarder dollars, som Snap forventes at blive værd, er mere, end hvad Snap selv havde som udgangspunkt efter at have måttet skrue forventningerne ned. Snaps ledelse har de seneste uger været på rundrejse i USA og London for at tale deres sag over for mulige investorer. Her har der været nogen skepsis over, at Snap har kastet sig over at producere hardware, nemlig et par solbriller med indbygget kamera, som kan sende »snaps«, som billedbeskederne kaldes, af sted direkte. Hardware er traditionelt meget svært at tjene penge på, fordi konkurrencen er så hård.

Både Evan Spiegel, Bobby Murphy og strategidirektør Imran Khan vil på torsdag få lov til at ringe med klokken på New Yorks børs for at markere, at startskuddet går til børsnoteringen og dermed en ny fremtid for Snapchat-tjenesten.

pix-Amazon

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen