Del : SMS
Berlingske Business

Intels overskud styrtdykker

pix-intel
Foto:

Chipgiganten går hårde tider i møde, fordi brugerne skifter fra PC til mobile enheder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den gode nyhed for Intel, da man i nat offentliggjorde sit regnskab for Q4 2012, var, at man overgik markedets forventninger til overskud. Den dårlige nyhed var, at overskuddet ikke desto mindre faldt 27 procent.

Markedet reagerede i sidste ende med at barbere 3 procent af aktien, da Intel samtidig kunne fortælle om en stigning på hele 30 procent i nødvendige nye investeringer, fra forventede 10 milliarder dollar til 13 af slagsen.

Intel er fortsat verdens største producent af computerchips og har tidligere effektivt verfet konkurrenter som AMD af banen, men nu er man truet på virksomhedens vigtigste guldæg, PC-platformen.

pix-Paul Otellini, Intel

Det globale PC-salg faldt 4,9 procent i fjerde kvartal 2012, og den nedadgående tendens vil fortsætte og endda blive forstærket, mener analysefirmaet Gartner, der samtidig har benyttet lejligheden til at proklamere enden på PC-æraen.

Årsagen er, at vi i stigende grad tyr til mobile enheder som tablets og smartphones, og Intel har haft store problemer med at etablere sig på dette marked, hvor chips fra virksomheder som britiske ARM og amerikanske Qualcomm dominerer.

Således måtte Intel efter offentliggørelsen af sit kvartalsregnskab lide den tort at se sin markedsværdi blive overgået af Qualcomm, hvis omsætning er under halvdelen af Intels.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere