Del : SMS
Berlingske Business

Instagram afviser at ville sælge brugernes billeder

instagram-Business
Efter et døgns heftig debat på de sociale medier afviser fototjenesten Instagram, at nye brugervilkår betyder, at brugernes billeder kan sælges videre til for eksempel reklamer. Foto:

Billeddelingsprogrammet Instagram understreger onsdag, at det ikke ønsker at sælge brugernes billeder videre, som det ellers fremgik i programmets opdaterede brugerrettigheder tirsdag, hvilket skabte vrede hos tjenestens flere millioner brugere.

Artiklen fortsætter under annoncen

USA: »For at gøre det helt klart: Det er ikke vores intention at sælge dine billeder«, udtaler Instagram onsdag efter det tirsdag så ud til, at det populære billeddelingsprogram ville begynde at videresælge brugernes billeder til kommercielt brug.

Direktøren for Instagram, Kevin Systrom, udtaler til BBC, at det er tjenestens egen skyld, at der opstod misforståelser, da formuleringen af de nye brugerrettigheder har været forvirrende. Man arbejder derfor nu på at ændre sproget i rettighederne, så der ikke kommer flere misforståelser. Det skriver bbc.co.uk.

Ændringerne i rettighederne lød ellers »Du giver hermed Instagram ... licens til at bruge det indhold, du lægger op på eller gennem tjenesten« og »en virksomhed kan betale os (Instagram, red.) for at vise dit username, likes og billeder i forbindelse med betalt eller sponseret indhold uden betaling til dig«.

Tjenesten har dog ikke afkræftet, at de ændrede betingelser, herunder de ændrede brugsrettigheder til brugernes billeder, ikke vil ske med reklameformål for øje. Således skriver Instagram også i deres beklagelse til brugerne, at hensigten med betingelserne om at overdrage brugsretten til billederne til Instagram var, og er, at give Instagram mulighed for at udvikle "Innovativ reklame"

Tværtimod gentager Instagram i beklagelsen, at selskabet overvejer at lade virksomheder reklamere for deres konti ved at vise, hvem der følger dem - komplet med brugernavne og profilfotos. Et lignende fænomen findes på Facebook, hvor virksomheder, som man har 'liket', kan bruge dit navn og billede i reklamer, der optræder i dine venners nyhedsstrøm.

National Geographic, der ellers er kendt og prisbelønnet for deres fotografers naturbilleder, har efterfølgende meddelt, at de stopper med at bruge Instagram på ubestemt tid.

Ændringerne kommer efter, at Facebook overtog ejerskabet af tjenesten i april i år. Allerede dengang annoncerede Facebook, at man ville finde en model til at tjene penge på billedtjenesten.

I Berlingske kunne man tirsdag læse, at det mest kontroversielle ved ændringerne, var at man ikke kunne sige nej tak til at få brugt sine billeder. Den eneste måde at slippe for at blive en del af facebooks annoncenetværk var ved at slette sin konto og holde op med at bruge tjenesten i fremtiden. En ekspert i forbrugerrettigheder påpegede desuden, at det var problematisk, at man på forhånd skulle erklære sig enig i alt kommerciel brug af sine billeder.

»De beder folk om at erklære sig enige i alt uspecificeret kommerciel brug af deres billeder i fremtiden. Det gør det jo ret udfordrende for folk at give informeret samtykke,« udtalte Kurt Opsahl, senioradvokat hos Electronic Frontier Foundation, til CNET.

En anden ekspert i forbrugerrettigheder siger til BBC, at forvirringen kan få konsekvenser for Instagram. Tillid fra brugerne er nemlig essentiel for de sociale medier. Hvis brugerne ikke har tillid, holder de op med at dele deres ting, og så er der ikke meget mening i en tjeneste som Instagram.

Facebook købte Instagram for 758 millioner euros i april. Servicen er eksploderet i år. På seks måneder er antallet af brugere i døgnet steget fra 900.000 til 7,3 millioner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere