Del : SMS

Indisk IT-gigant vil nappe de danske ikoner

pix-Ruchikar Dalela
Ruchikar Dalela vil som ny landechef i Danmark for Tata Consultancy Services (TCS) fordoble forretningen - men det skal være sammen med de helt rigtige kunder. Foto: TCS

Den nye landechef for Tata Consultancy Services er gået på jagt efter topspillerne i Danmark for at få dem på kundelisten i en verden, som ændrer sig markant - og meget hurtigt. Her får data den afgørende hovedrolle for fremtidens succes.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Det danske marked har ikoniske selskaber, som selvfølgelig gerne vil skære i omkostningerne men også konkurrerer ude i verden. Hvilket bedre sted kan man være? Vort mål er at arbejde med tre-fem topspillere i hver sektor og fordoble vor størrelse i Danmark.«

Sådan siger 39-årige Ruchikar Dalela, som i december 2015 blev landechef i Danmark for den indiske konsulent- og IT-gigant Tata Consultancy Services (TCS) efter at have stået i spidsen for og fordoblet den finske forretning siden 2012.

pix-SAS

»Danmark er tættere forbundet til Europa på flere måder end Finland, og vor forretning i Danmark var klar til at tage næste skridt, sådan som vi havde gjort det i Finland. I Danmark er der kunder, som vi ønsker at arbejde for, og som på mange måder er ikoniske: Lego, Carlsberg m.fl. Enhver forretning er i gang med at gentænke sig selv, for verden ændrer sig. Det gør det til en interessant tid, og der er ikke noget bedste sted at være end i teknologiverdenen, for den er overalt,« forklarer Ruchikar Dalela, der har været 17 år hos TCS og tidligere har arbejdet i Frankrig, Holland, Østrig og USA.

Data har hovedrollen

TCS har omkring 9.000 ansatte i de fem nordiske lande og på verdensplan 344.000 i 46 lande. De 300 arbejder i Danmark, hvor TCS har omkring 30 store kunder, f.eks. forsikringsgiganten Tryg og telegiganten TDC. I USA arbejder TCS sammen med ni af de ti største detailkæder, i Europa med mange af de store. TCS sælger IT-tjenester, rådgivning og forretningsløsninger.

»Man kan se på sig selv på den indskrænkede måde: Alle kæmper, og man presses til at skære sine udgifter ned. Den anden måde at se det på er, at alle organisationer forsøger at konkurrere. Derfor har man brug for teknologien og den rette dataindsigt. Man skal indsamle data, finde mønstre og finde den rigtige salgsmåde,« siger TCS-landechefen.

pix-CSC-skilt

Netop detailhandelen har Ruchikar Dalela fokus på. Her er omvæltningerne nemlig voldsomme, fordi netbutikker og virksomheder fra helt andre brancher rykker ind på deres område. En ny TCS-kortlægning anslår, at detailhandelen vil ændre sig mere over de næste fem år, end den har gjort i de seneste 50 år, og alt sammen næsten udelukkende på grund af digitaliseringen.

Styr på kunderne - og oplevelser

»Det interessante er, at hvor butikkerne tidligere baserede deres lagre meget på, hvad man solgte i sidste måned, skal man nu kunne forudse, hvad folk vil købe næste gang, for hvad de købte sidst, garanterer ikke, at de vil købe de samme ting igen. Modekæden Zara kan i dag give kunderne en grund til at komme tilbage hver 15. dag, fordi den har en intelligent forsyningskæde. Det, folk køber nu, afhænger f.eks. af, hvad Taylor Swift havde på til Grammy-uddelingen, men næste måned ændrer det sig. Det er ikke science fiction - det er virkelighed,« understreger Ruchikar Dalela.

Meget handler om at give kundeoplevelser.

»Butikkerne bliver mindre transaktionsorienterede og satser mere på oplevelser. Man henter en kok eller en kändis ind, viser, hvordan man laver den bedste madpakke o.s.v. Det får folk til at komme igen. Hos Nike kan man stille sig foran en stor skærm, som kan måle ens højde og kropsvægt og give forslag samt tips og råd ud fra det. De førende butikker gør sig digitale - og mere til. Man sikrer sig mod, at de ansatte bruger 70 procent af deres tid på administration, så butikkerne i stedet bliver oplevelsescentre,« siger TCS-landechefen.

Købmandsvarer til salg i Mobile Pay?

Han har i Danmark især kik på netop detailhandelssektoren, men også finanssektoren og den offentlige sektor er i søgelyset.

»Her er det spændende, at finansorganisationen f.eks. vil kunne sælge også andre ting. Danske Bank har sin meget populære Mobile Pay-mobilbetalingstjeneste. Se, hvor udbredt den er. Den kunne man jo også sælge købmandsvarer gennem,« siger Ruchikar Dalela som eksempel på, hvordan man skal væk fra silotankegangen.

pix-Mast

TCS' finske forretning er lidt større end den danske, men det forventer Ruchikar Dalela at kunne ændre på.

»95 procent af den vækst, som vi har opnået, er drevet af, at kunderne er glade nok til at ville købe igen. Filosofien er: Vær klar over, hvem du ønsker at arbejde for - så betyder størrelsen ikke noget. Vi vil gerne arbejde med tre-fem af topspillerne i hver sektor. Størrelsen af virksomheden er ikke længere afgørende for, hvor vigtig opgaven kan være. Det handler om at skabe relevans. Hvis man arbejder sammen med de førende, er ideen, at vi selv lærer af dem og vil vokse,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere