Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Indgreb i sidste øjeblik mod ny teleovervågning

pix-Deutsche Telekom
Teleselskaber og internetudbydere - som her Deutsche Telekom - skal alligevel ikke samle oplysninger sammen om tyskernes tale- og internettrafik fra lørdag. Arkivfoto: Wolfgang Rattay, Reuters/Scanpix Foto:

Den tyske telemyndighed suspenderer lov, som skulle være trådt i kraft 1. juli, så teleselskaber og internetbydere ikke skal masseindsamle oplysninger om tale- og internettrafik.

Tyske tele- og internetudbydere slipper i sidste øjeblik for at skulle gemme oplysninger om tyskernes brug af telefoner og Internet efter indgreb fra en domstol.

Den tyske telemyndighed, Bundesnetzagentur, har besluttet at lægge loven, som skulle være trådt i kraft lørdag den 1. juli på is. Dermed skal alle data om opkald, tidspunkter og varighed samt al internettrafik fordelt på IP-adresser alligevel ikke registreres og gemmes i ti uger, sådan som der var lagt op til. Oplysninger om, hvor mobiltelefoner er blevet brugt, skulle desuden være blevet gemt i fire uger.

EU-Domstolen: Masseindsamling er ulovlig

En domstol i Münster i Nordrhein-Westfalen afgjorde dog 22. juni, at det er i strid med lovgivningen at gemme de såkaldte lokationsdata og oplysninger om forbindelserne, hvis der ikke er en juridisk gyldig grund til det i hvert tilfælde.

EU-Domstolen grundskød i 2014 den massive dataindsamling, som også har fundet sted i Danmark siden 2007, da daværende justitsminister Lene Espersen (K) satte danmarkshistoriens største overvågning i gang.

Samme EU-Domstol kendte det i december 2016 ulovligt at tvinge teleselskaber og internetudbydere til bredt at indsamle oplysninger om deres kunders brug af tale og Internet. Oplysninger må udelukkende samles ind mod personer, der mistænkes for grove forbrydelser, og kun efter at en domstol har sagt god for det.

Alligevel nægtede justitsminister Søren Pape Poulsen (K) på et samråd i Folketingets retsudvalg 2. marts at lave om på den ulovlige masseindsamling af oplysninger, som stadig finder sted, før regeringen til efteråret er klar med et lovforslag til, hvordan man fremover kan udvide logningen til også at gælde danskernes internettrafik.

»Nej, vi kommer ikke til at suspendere eller ophæve de gældende logningsregler, uden at et nyt system er på plads. Det er de loggede oplysninger simpelt hen for vigtige til,« fastslog han på samrådet.

Teleselskaber tilfredse

Bundesnetzagentur har nu besluttet ikke at tvinge teleselskaber og internetudbydere til at gemme oplysningerne, før de juridiske problemer er afklaret, og der vil heller ikke blive opkrævet bøder hos selskaberne for ikke at være klar til at samle ind.

Den beslutning hilser Tysklands største teleselskab, Deutsche Telekom, velkommen.

»Der må være juridisk vished for en så følsom overskridelse af retten til privatlivets fred,« siger Thomas Kremer, der er bestyrelsesformand i Deutsche Telekom, til nyhedsbureauet Reuters.

Tysklands forfatningsdomstol blokerede i 2010 for en lov, som krævede, at alle data skulle gemmes i seks måneder.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen