Del : SMS
Berlingske Business

Hver fjerde danske virksomhed bruger big data

big data
Ifølge ny undersøgelse har hver fjerde virksomhed specialister, der arbejder med big data. Men Danmark kan blive endnu bedre på området.

Ifølge ny undersøgelse har hver fjerde virksomhed specialister, der arbejder med big data. Men Danmark kan blive endnu bedre på området, som gemmer på store vækstmuligheder, lyder vurderingen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Big data er blevet sammenlignet med teenagere og sex. Alle snakker om det, ingen ved rigtigt, hvordan man gør det, mens alle tror, at alle andre gør det, så derfor hævder alle, at de også gør det.

Begrebet dækker over indsamling, opbevaring, analyse, bearbejdning og fortolkning af enorme mængder data, som kommer virksomhederne til gode, da de eksempelvis kan se nye mønstre og sammenhænge samt forudsige adfærd hos deres kunder.

Men begrebet hænger også sammen med vores stigende brug af enheder, der er koblet til nettet. Smartphones, tablets, smarte ure, fitnesstrackere og intelligente hjem, der hele tiden sender data af sted og dermed tegner et digitalt billede af en person i kød og blod.

coop kort

Eller som journalist, forfatter og lektor Dan Gardner skriver i bogen »The Human Face of Big Data«:

»Hvis du undrer dig over begrebet »Big Data«, er det en term, der beskriver indsamling og analyse af information. Enorme mængder information. Oceaner af information. Hver gang nogen klikker på noget hos Amazon, bliver det optaget som endnu en dråbe i det ocean. Hver gang en scanner bipper i supermarkedet. Hver gang en elmåler i hjemmet foretager en måling. Hver gang en pakke passerer et FedEx-checkpoint. Hver gang en toldmyndighed kontrollerer et pas, hver gang nogen poster noget på Facebook, hver gang nogen laver en søgning på Google – bliver oceanet større.«

Ikke bare hype

Ifølge en ny undersøgelse fra IT-analysehuset IDC er det ikke bare varm luft, når danske virksomheder siger, at de bruger big data.

»Undersøgelsen viser, at big data absolut ikke er hype, men at danske virksomheds­ledere har forstået, at der er et enormt potentiale i både interne og eksterne data, som kan udnyttes til at udvikle forretningen,« forklarer Anders Elbak, senioranalytiker hos IDC.

Ifølge undersøgelsen, som er foretaget ved interview af 100 ledere i private virksomheder og offentlige organisationer med en repræsentativ fordeling af brancher, har hver fjerde adspurgte en eller flere specialister ansat, som beskæftiger sig med big data.

Yderligere 13 procent svarer, at de har planer om at ansætte en specialist, mens 21 procent svarer, at de har behov for kompetencen, men ikke har ressourcerne til at ansætte en specialist. Derimod er det kun 19 procent, der svarer, at de ikke har behov for en specialist, mens 21 procent har svaret »ved ikke«.

Ifølge analysehusene Gartner og IDC er big data og business intelligence, altså visualisering af data, en af de største og hurtigst voksende teknologitendenser, som virksomheder bør investere i.

I to nye, uafhængige rapporter, EU-rapporten »Big and open data in Europe – a growth engine or a missed opportunity?« og »Big data som vækstfaktor i dansk erhvervsliv« fra Erhvervsstyrelsen – er der enighed om, at big data er en betydelig vækstfaktor. Særligt herhjemme.

Fra EU-rapporten lyder det, at big data kan skabe vækst i EUs BNP på 1,9 procent frem til 2020. Nordeuropa har de største mulig­heder for at bruge big data til vækst. Her ligger Danmark på 2,2 procent vækst – altså over det forventede gennemsnit.

En af Erhvervsstyrelsens konklusioner i rapporten er, at der er et enormt vækst­potentiale i brug af data, men at det stadig kun er et fåtal af virksomhederne i Danmark, der arbejder med data, og at det store flertal af virksomheder ikke ved nok om det.

Dansk Erhverv: Vi skal være bedre

I Dansk Erhverv er meldingen, at man ser positivt på big data-initiativer som Virk Data, som Erhvervsstyrelsen står bag, og som fra juni vil gøre offentlige data tilgængelige for virksomheder. Men der er stadig plads til, at virksomheder bliver bedre til at bruge big data, forklarer chefkonsulent i Dansk Erhverv Louise Riisgaard.

»Vi kan se, at teknologidrevne iværksættervirksomheder og videnstunge rådgivere og konsulenter allerede i dag bygger forretning på big data. Udfordringen er at udbrede viden og kompetencer om dataanalyse og strategisk brug af data til små og mellemstore virksomheder. Derfor er det vigtigt, at frie offentlige data bliver tilgængelige, så de også i praksis bliver lette at bruge for private virksomheder. Målet er, at langt flere små og mellemstore virksomheder får opbygget de analytiske- og ledelsesmæssige kompetencer, det kræver at forstå og udnytte data strategisk,« siger Louise Riisgaard.

Ansvaret for big data flyttes

For at virksomhederne skal kunne bruge big data mest effektivt, er det ifølge IDCs undersøgelse væsentligt, at big data-ansvaret flyttes rundt i virksomhederne.

Det synspunkt istemmer Bo Lind, formand for Dansk ITs fagråd for IT Governance og Management. »IT-afdelingen vil fremover i højere grad skulle sørge for den teknologiske understøttelse af big data, mens selve ansvaret kommer til at ligge ude i forretningen hos dem, der skal udnytte mulighederne i data. Det giver god mening, da informationsdata kan skabes ad flere veje og fortolkes på flere måder alt efter forretningsområde,« siger Bo Lind.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere