Del : SMS
Berlingske Business

Hullerne i mobildækningen skal lukkes

Mobildækning_Business
Teleselskaberne og kommunerne arbejder sammen for at sikre bedre dækning til mobiltelefoni. Foto:

Danskerne kan se frem til bedre mobildækning, efter at kommunerne og teleselskaberne har sat sig ved samme bord for at se, hvordan de i fællesskab kan få forbindelserne i orden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Væsentlige sten er ryddet af vejen for, at danskere, der lige nu bor i områder, hvor mobiltelefonen gang på gang falder ud – hvis den overhovedet får forbindelse, kan få en ordentlig mobilforbindelse.

De fire store teleselskaber med egne mobilnet – TDC, Telenor, Telia og »3« – er snart halvt igennem en landsturné, hvor de med Kommunernes Landsforening for bordenden sætter sig sammen med alle landets kommuner for at finde ud af, hvor der opleves problemer, og hvad der kan gøres for at få mobilhullerne udryddet.

»Jeg fornemmer, at møderne rykker, at vi får en bedre forståelse for hinanden, og at vi gensidigt får ryddet en masse misforståelser af vejen. Nu analyserer teleselskaberne problemerne, hvorfor dækningen er dårlig, og hvilke planer der er på vej for at udbedre dem. Det giver et supergodt grundlag for en videre dialog med kommunerne,« siger Jakob Willer, direktør i Telekommunikationsindustrien i Danmark (TI), som samler teleselskaber og internetudbydere.

Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF), som har det øverste ansvar for telemarkedet i Danmark, tvang i foråret alle parter til at sætte sig sammen og få gjort noget ved problemerne. En ordentlig mobildækning er nemlig afgørende for, at man kan bo og arbejde hvor som helst i Danmark og dermed udviske skellet til Udkantsdanmark, fordi udviklingen betyder, at mobilnettene snart kan levere datahastigheder, der er lige så høje eller højere end de faste forbindelser, som er langt dyrere at etablere i yderområder. Men der har indimellem været intense slagsmål om langvarige sagsbehandlinger, opskruede lejepriser og for dårlige og ukonkrete ansøgninger, når teleselskaberne vil sætte antenner eller master op på kommunale bygninger eller jorder.

»Teleselskaberne kommer med en pose penge på 6,5 milliarder kroner, som over tre år udelukkende bruges på mobilområdet. Vi beder ikke om penge fra offentlige kasser, men ønsker hjælp til at få pengene til at række længst muligt, og det er jeg sikker på, at vi når,« siger Jakob Willer.

80 huller i søgelyset

På de to hidtidige møder i Region Syddanmark og Region Midtjylland har kommunerne meldt omkring 40 kritiske mobilhuller inden for hver region. Halvdelen af dem indgår allerede i teleselskabernes udbygningsplaner.

Hvornår oplever danskerne så, at forbindelsen bliver bedre?

»Faktisk hele tiden. Vi udbygger allerede nettene, og hvis samarbejdet er godt, kommer vi længere for pengene. Det er den rigtige vej at gå med gode og konstruktive møder,« siger Jakob Willer.

Det bekræfter chefkonsulent Anni Kær Pedersen fra Kommunernes Landsforening, som styrer møderne.

»Det fungerer vældigt fint, og stemningen har været god. Dialogen er en vigtig forudsætning for at forstå hinanden og hinandens behov. Nogle kommuner er klart bekymrede for, at de 6,5 milliarder kroner fra teleselskaberne ikke vil blive brugt i deres område, fordi teleselskaberne ikke har forsyningspligt, og navnlig i landdistrikterne opfordrer man teleselskaberne til at tænke kreativt og hjælpe dem. Omvendt er jeg sikker på, at møderne har inspireret nogle kommuner til at overveje at slække på kravene til, hvordan en mast skal forklædes, f.eks. gemmes i en flagstang, hvis de til gengæld kunne få lidt bedre dækning i lokalområdet,« siger Anni Kær Pedersen.

Teleselskaberne er blevet opfordret til at give kommunerne flere geografiske muligheder at arbejde med, når nye master skal op. Omvendt har kommunerne fået en masse inspiration til argumentationen, når de skal i dialog med danskerne om, hvorfor en mast gerne skal stå i nærheden, så dækningen er i orden.

De tre sidste møder holdes 25. oktober i Frederiksværk (Region Hovedstaden), 12. november i Vordingborg (Region Sjælland) og 21. november i Frederikshavn (Region Nordjylland).

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere