Del : SMS
Berlingske Business

Huller i sikkerheden vil bremse Tingenes Internet

pix-Bil
Selvkørende biler og smarte byer er en del af Tingenes Internet, hvor millioner, hvis ikke milliarder, af sensorer og andre målere sender data rundt. Men hver enkelt dims udgør en bombe, hvis ikke sikkerheden er i orden, så de kan blive overtaget af hackere udefra. Derfor fylder sikkerhed mere og mere også på Mobile World Congress, verdens største mobilmesse, i Barcelina i disse date. Foto: Albert Gea, Reuters/Scanpix Foto:

Intelligente elpærer, selvkørende biler, termostater og vaskemaskiner, der skal kobles på internetforbindelsen, skal have indbygget sikkerhed fra fødslen - det skal ikke skrues på bagefter. Ellers bliver hver enkelt indbygget sensor en potentiel sikkerhedsbombe, siger ekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Vi skal ind i den forbundne verden - der er intet valg for os. Men det er altafgørende vigtigt, at sikkerhedsspørgsmålet løses - ellers vil udbredelsen af Tingenes Internet ske betydeligt langsommere.«

pix-Ericsson

Fremtidens datasikkerhed i de millioner, hvis ikke milliarder, af dimser og ting, der står foran at blive koblet på internetforbindelsen, så elektriske pærer, vaskemaskiner, termostater, støvsugerrobotter, selvkørende biler og meget, meget andet kan fungere i det, som er blevet kaldt for Tingenes Internet, er en af de allerstørste udfordringer for både danske og internationale virksomheder. Det fastslår Sami Luukkonen, der er global direktør for rådgivningskoncernen Accentures division for elektronik- og højteknologibranchen, over for Berlingske.

Tilkoblingen af alt muligt udstyr er også det helt varme emne på verdens største mobilmesse, Mobile World Congress, som i denne uge samler alt og alle inden for mobilverdenen i Barcelona i det nordøstlige Spanien.

»Tingenes Usikkerhed«

»De seneste 12-14 måneder er »Internet of Things« (Tingenes Internet) blevet til »Insecurity of Things« (Tingenes Usikkerhed). Nu er virksomhederne virkeligt vågnet op oven på mange af de episoder, som er kommet frem, senest at hackere har hacket sig ind i biler og slået bremsefunktionen fra. Hvis sikkerheden ikke er i orden, vil det potentielt kunne skabe et stort sammenbrud. Virksomheder vil gå fallit, og det vil skade branchen hårdt og nedsætte udbredelsen. Virksomhederne er selv bekymrede for det og laver kontroller. Sikkerheden i de mange produkter er nødt til at være en overordnet del af forsknings- og udviklingsindsatsen - det skal ikke være noget, som man tester bagefter,« fastslår Sami Luukkonen, som professionelt har fulgt udviklingen i teknologiverdenen i over 25 år.

12.

Konkrete tegn på, at sikkerheden tages alvorligt, er, at flere og flere virksomheder ansætter sikkerhedsdirektører, som skal sørge for, at sikkerheden i produkterne er i orden.

»Virksomheder inden for transport-, medicin- og f.eks. luftfartsbranchen tager det dødalvorligt. Enhver sikkerhedsbrist kan blive meget alvorlig, og de kan gå konkurs. Tænk, hvis hackere hacker et af de store bilmærker i stor skala,« siger Sami Luukkonen.

Hver eneste sensor kan blive en bombe

I den slags brancher har man lukkede økosystemer til sit udstyr. Det er få udvalgte partnere, der har mulighed for at udvikle nye funktioner og andet udstyr, som kan kobles på. Det modsatte er tilfældet i forhold til f.eks. smartphonetelefoner og andre forbrugerrettede produkter. Her er forbindelseskanalerne bevidst gjort åbne, så masser af udviklere kan lave nye applikationer m.m., som kan tilføje nye funktioner og muligheder.

»En smartphone har otte-ti sensorer indbygget, en termostat fire-otte, et fitnessarmbånd og tilsvarende fire-otte sensorer, og hele økosystemet er åbent. Forestil dig selv omfanget! Hver af dem udgør en potentiel sikkerhedsrisiko. Men den forbundne bil har 10-50 sensorer, og hver af dem kan gøre stor skade, hvis den bliver hacket. I et lukket økosystem er det kun strategiske partnere, der kan være med, men antallet af partnere er meget større, end dengang man lavede alting selv. Nu er det en værdikæde, hvor mange virksomheder deltager. Og bekymringen er stor. Derfor evaluerer virksomhederne også sikkerhedsniveauet hos partnerne i økosystemet. Man ved jo ikke, hvor bristen vil være,« forklarer Sami Luukkonen.

pix-LG 1

Trods alle risici betragter han sig selv som »stærk tilhænger af Tingenes Internet«.

»Tingenes Internet skaber nye oplevelser, og det forudses at blive næsten lige så stort i værdi som USAs bruttonationalprodukt, så det er seriøst, og alle virksomheder ser muligheder. Vi vil se meget rigere løsninger, som kan hjælpe os, f.eks. med at forudse sygdomme, så vi ikke behøver at skulle på hospitalet. Hvem skal f.eks. betale for de stadig flere ældre om mange år, hvis vi ikke bliver mere effektive ved f.eks. at sikre, at folk ikke skal på hospitalet - og hvis de skal, så kan de komme hurtigt hjem og tilses ved fjernovervågning? Det er uundgåeligt, at det vil komme - men kun hvis vi er i stand til at skabe et ordentligt sikkerhedsniveau. Sikkerhed bliver meget hurtigt en særdeles værdifuld valuta,« fastslår Accenture-direktøren.

Nye bokse passer på det hele

Det vælder frem med nye udstyr, som kan kobles på internetforbindelsen derhjemme og dermed gøre hjemmet mere intelligent.

»Forudsætningen for succes er, at produkterne er meget lette at bruge. De skal være sikre, og varemærket skal vise, at man lever op til sikkerheden. Så vil folk værdsætte det. Sikkerheden skal være indbygget, så det ikke er nødvendigt med separate løsninger. Tingenes Internet skal ikke konfigureres - det skal bare virke,« siger Sami Luukkonen.

pix-MWC

To af de større antivirusfirmaer, F-Secure og Bitdefender, fremviser begge i Barcelona deres nye sikkerhedsboks, som kobles på den trådløse router, og som styrer sikkerheden på alt udstyr, som derefter kobles på det trådløse hjemmenet: TV, elpærer, vaskemaskine, telefoner, PCer m.m.

»Det er absolut en god måde at håndtere sikkerheden må, men stadig skal sikkerheden hellere bygges ind i de enkelte produkter end skrues på bagefter,« siger Accenture-direktøren.

Alle mærker skal kunne tale sammen

Derudover skal der være flere forskellige mærker at vælge imellem for hvert enkelt produkt til Tingenes Internet.

»Flere og flere producenter indgår i alliancer, så det bliver let for folk at koble forskellige mærker sammen, og så forbrugerne har et valg blandt to-tre forskellige mærker af den samme ting. Hvis man ikke kan lide Samsungs TV, kan man vælge noget andet, og det vil stadig virke sammen med resten. Hidtil har der været megen silotænkning og meget lidt samarbejde. Nu begynder man at samarbejde, fordi markedet har behov for det,« siger Accenture-direktøren.

Når du selv køber udstyr, føler du dig så sikker på, at sikkerheden er i orden?

»Ja, det gør jeg faktisk. Men selvfølgelig køber jeg kun velansete mærker. På den måde beskytter jeg mig selv. Og jeg forsøger at købe forskellige produkter fra samme mærke, for så ved jeg, at de fungerer sammen,« siger Sami Luukkonen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere