Del : SMS

HP skal fyre 27.000

pix-Tastatur
Otte procent af de ansatte hos HP skal fyres. Arkivfoto: Jörg Carstensen, EPA/Scanpix

Dalende PC-salg udløser kæmpe fyringsrunde.

Artiklen fortsætter under annoncen

27.000 skal fyres hos verdens største computerproducent, Hewlett-Packard (HP), fordi salget af PCer daler.

Inden udgangen af 2014 skal de 27.000 stillinger, som svarer til otte procent af HPs samlet set 325.000 ansatte, nedlægges, så teknologigiganten kan spare 3-3,5 milliarder dollars (17,6-20,5 milliarder kroner) årligt.

Topchef: Absolut kritisk

»Personalenedskæringer er aldrig lette. De påvirker uundgåeligt folks liv, men i dette tilfælde er de absolut kritiske for virksomhedens langsigtede helbred,« sagde HPs topchef, Meg Whitman, da hun fremlagde spareplanen, som ikke kommer uventet.

Meg Whitman blev i september 2011 hentet ind fra internetauktionshuset eBay som erstatning for HPs fyrede topchef Léo Apotheker, der kun nåede 11 tumultariske måneder i førersædet. Hun er sat til at rydde op og få den store butik bragt på fode igen.

HP er hårdt ramt af nedgangen i salget af PCer. Folk bruger i stedet deres penge på tavlecomputere og smartphonetelefoner, og på ingen af områderne har HP markeret sig synderligt.

Større overskud end ventet

Besparelserne på lønningerne skal bruges til at reinvestere i HP, navnlig inden for netbaserede tjenester, det såkaldte cloud computing eller »skyen«.

Fyringsrunden blev annonceret samtidig med, at HP fremlagde sit kvartalsregnskab for februar-april. Det viste et overskud på 1,59 milliarder dollars - 31 procent mindre end de 2,3 milliarder dollars for et år siden. Overskuddet er dog større, end analytikerne forventede.

Omsætningen lød på 30,7 milliarder dollars, tre procent mindre end for et år siden.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere