Berlingske Business
LIVE
15:10 Aktier: Rolig og let negativ start i sigte i USA

Hjemme-pc med power i

Masser af mennesker fik deres første erfaringer med Pc''en via en PC, som var delvis betalt af den arbejdsplads, hvor mor eller far

arbejder.



Den tidligere regering satte en stopper for hjemme-pc-ordningen - men heldigvis først på et tidspunkt,

hvor pc''en var blevet vidt udbredt. Danmark er stadig blandt de lande i verden, hvor udbredelsen af pc''en, målt i procent af

husstande, er størst.



Den afgørelse, som Ligningsrådet traf i forrige uge om medarbejderbredbånd, vil

åbne nye døre for IT-udviklingen i Danmark - på samme måde, som hjemme-pc-ordningen gjorde det for nogle

år siden.



Ligningsrådets afgørelse indebærer, at ansatte, der tilslutter sig ordningen, går ned

i løn med et beløb svarende til den faste betaling til teleudbyderen.



Lønnedgangen er reel, da den også

omfatter feriepenge og pensionsindbetalinger.



Ligningsrådet lægger samtidig vægt på, at lønnen

i den indgående aftale mellem den ansatte og arbejdsgiveren ikke automatisk reguleres op ved ophør af ordningen.



Ansatte,

som betaler top-skat, vil med den ny ordning kunne få bredbånd for en tredjedel af det beløb, de skulle af med

uden for ordningen.



H vad indebærer den ny ordning så - for IT-udviklingen og for danskernes brug af deres Pc''er?



Den

ny ordning vil først og fremmest gøre bredbånd attraktivt for de mange. Danskerne er klar til en mere rig og spændende

brug af internet, fx til hjemmearbejde og uddannelse.



Det er imidlertid stadig relativt dyrt at være koblet op på

ADSL eller lignende forbindelser. Det giver derfor sig selv, at IT-Brancheforeningen hilser Ligningsrådets afgørelse

velkommen. Vi finder det oven i købet fair, at både arbejdsgiver og medarbejder bidrager til ordningen.



Arbejdsgiveren

hænger på ansvaret over for internet-udbydere, hvis medarbejdere skifter job.



Medarbejderen går ned i løn

med tilhørende pension- og feriepenge.



Bredbånd skal ikke være en gave. Derfor er den ny ordning lige efter bogen.



Danmark

er i dag ikke førende med bredbånd. Når det gælder udbredelse er Korea førende i verden - og når

det gælder hastighed og kvalitet for pengene er der i dag næppe nogen, der kan slå japanerne.



I Danmark har

vi oplevet springet fra modem/ISDN til ADSL som en revolution. I Japan er 12 Mbps hastigheden på den typiske ADSL-forbindelse for

nye abonnenter i byområderne.



Den ny tjeneste kan endda leveres over de traditionelle kobberledninger.



De japanske

kunder, der har muligheden, vælger en lyslederforbindelse, som giver "ægte" bredbånd på 100 Mbps.





Prisen er, med ubegrænset forbrug, ca. på niveau med den nuværende danske ADSL-løsning.



D e hurtige

forbindelser har i Japan givet helt nye forretningsmuligheder for teleoperatører, Internetudbydere, radio- og TV-stationer

samt hardware- og softwareleverandører.



Ligningsrådets afgørelse kan føre Danmark yderligere frem,

i al fald i den europæiske liga, for bredbånd. Det er IT-Brancheforeningens opfattelse, at dette vil ske.



Hvis den

nye medarbejder-bredbåndsordning fører til en hurtigere udvikling af markedet, vil dette mange positive effekter - bl.a.

nye forretningsmuligheder for tele- og internetudbydere.



Der er heller ingen tvivl om, at en masse mindre virksomheder vil få mulighed

for at levere indhold og komponenter til danskernes bredbåndbrug.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen