Del : SMS
Berlingske Business

Her er de mest sandsynlige Nokia-købere

NOKIA-SHARES/
Lenovo har afvist at ville købe Nokia, efter købsrygter fik Nokias rekordlave aktiekurs til at stige lidt. Men mange andre firmaer kunne være interesserede, vurderer analytiker. Foto:

Lenovo har afvist at ville købe Nokia, efter købsrygter fik Nokias rekordlave aktiekurs til at stige lidt. Men mange andre firmaer kunne være interesserede, vurderer analytiker.

Artiklen fortsætter under annoncen
Den tidligere så stolte finske mobilgigant Nokia slås nu med store underskud og et salg, der er kollapset som en mislykket soufflé. Aktiekursen er derfor raslet ned, og det har åbnet for spekulationer om opkøb af Nokia, nu hvor den samlede pris for nogle af konkurrenterne blot vil være et greb i lommen.  

Da rygterne tidligere på ugen gik på, at den kinesiske pc-producent Lenovo var ved at købe Nokia, steg aktiekursen fra 1,60 dollars til 2 dollars. Men Lenovo skyndte sig ud og afkræfte rygterne, som blev kaldt ’en joke’. Hvilket dog ikke udelukker, at Lenovo faktisk har gang i forhandlinger, men bare ikke vil indrømme det.

pix-Lenovo


Til gengæld er der mange andre store tech-firmaer, som kunne finde på at købe Nokia, skriver den finske teleanalytiker Tomi Ahonen. Han har en fortid hos Nokia, bor nu i Hongkong og var fra starten meget kritisk over for skiftet til Windows som smartphone-styresystem og siden Nokia-direktør Stephen Elop. I et blogindlæg oplister han de forskellige bidder, som Nokia består af, samt de potentielle købere. 

Et af problemerne ved at købe Nokia er, at der følger en ikke særlig profitabel, men meget stor division med, der producerer telenetværksudstyr, Nokia Siemens Networks. Partnerskabet med Siemens gør denne division ekstra besværlig at råde over. Nokia har også mange fabrikker, som en køber måske ikke er interesseret i at skulle drive. Og så kan nedskæringer og lukninger være dyre for en køber, fordi mange Nokia-ansatte i Europa har gode overenskomster og fratrædelsesvilkår.  

Til gengæld får man branchens absolut bedste samling af patenter med i købet, et globalt brand samt pladsen som den klart største producent af billige mobiltelefoner til markederne i Asien, Afrika og Sydamerika. Afhængig af hvem køberen er, vil dele af ’boet’ blive solgt fra - måske til en ren symbolsk pris. Andre dele kan blive hos køberen, men kun for at sikre mod, at andre får fingrene i det. Det vil for eksempel være tilfældet, hvis Microsoft køber Nokia og beholder Symbian og Meego, men i praksis afliver de to styresystemer, som i forvejen er lagt i graven af Stephen Elop. 

De firmaer, som helt sikkert vil byde på Nokia, mener Tomi Ahonen er LG, ZTE, Huawei, Apple og Microsoft. Microsoft som køber giver sig selv, når nu firmaet er så afhængigt af, at Nokias Windows Phone-telefoner bliver en succes. Der er også masser af penge i kassen hos Microsoft til den slags opkøb. Det meste af Nokia ville blive solgt fra igen, måske også navnet Nokia, så Microsoft kunne starte på en frisk og omdøbe Lumia-serien til Windows Xbox-telefoner eller noget i den dur, lyder vurderingen.

pix-NOKIA-SHARES/


LG har tidligere været en stor spiller på mobilmarkedet, men kæmper for at holde fast. Som den andenmest solgte telefon i USA kan LG i Nokia se et godt match, som ville kunne skyde LG i vejret på alle fronter. ZTE og Huawei minder meget om hinanden og kan begge både bruge Nokia Siemens Networks og de forskellige typer mobiltelefoner. Her vil et opkøb ske for at sikre en større markedsandel på mange områder på én gang, om end Huawei måske kunne finde på at sælge divisionen for simple telefoner, som Nokia selv kalder featurephones, til en lidt obskur, regional producent i Afrika eller Indien.

Apple og patenterne

Apple vil måske overraske på listen, skriver Tomi Ahonen, men på grund af patent-pakken vil det give rigtig god mening for Apple at bruge nogle af de mange milliarder, der står i banken, til et raskt lille opkøb. I dag betaler Apple mellem én og to milliarder dollars til Nokia om året for at bruge Nokia-patenteret teknologi, og med patenterne i hus kunne Apple i stedet vende pengestrømmen og komme efter konkurrenter som Samsung i endnu højere grad.

Alt andet end patenterne ville blive solgt - bortset fra at Apple kunne vælge at beholde Lumia-telefon-afdelingerne, i dvale, kun for at drille Microsoft. Alternativt kunne de blive solgt til Microsoft, som gerne vil give en solid portion penge for denne vigtige strategiske satsning.  

Blandt ’boblerne’ i kategorien ’meget sandsynlige bydere’ finder man på analytikerens liste Samsung, Intel, Amazon og Yahoo. Samsung er oplagt, mens Intel kunne købe Nokia for igen at genoplive den Meego-satsning, som Stephen Elop fik aflivet. Nu bare under navnet Tizen, som er den nyeste version af Meego, udviklet sammen med Samsung. 

Alle Windows-telefonerne vil også blive flyttet over til Tizen. Amazon kunne se en mening i at købe sig en plads i mobilverdenen, efter at have haft succes med tablets som Kindle Fire. Og på samme måde kunne Yahoo også satse på at få sine services integreret tungt i den mobile verden, vurderer Tomi Ahonen. Til gengæld tror han ikke, at firmaer som Lenovo, HP, Sony og HTC vil byde, og heller ikke tunge it-giganter som SAP og Cisco.

Deltag i debatten på Version2 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere