Del : SMS
Berlingske Business

Her er alt det, du ikke ved, du vil ønske dig til jul

GERMANY CONSUMER GOODS IFA
En besøgende benytter nye briller til 'Virtual-Reality-Gaming' ved Sony's stand på første pressedag ved den internationale forbrugerelektronikmesse (IFA). Foto:

Den store premiere på et travlt efterår med nye toptelefoner, smarture, superskarpe fjernsyn og kommunikerende køleskabe finder sted i disse dage på Europas eldorado for elektronik.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er juleaften før tid, når pakke på pakke i disse dage åbnes på Europas største for­bruger­elektronikmesse, IFA, i den tyske hovedstad og dermed afslører, hvad vi gerne skulle skrive på ønskesedlen til jul.

Netop julesalget er enormt for elektronikproducenter, som typisk henter op mod 30 procent af årets omsætning i månederne op til jul. Derfor skal varesortimentet være i top. PC-giganten Lenovo har således bebudet sin største produktlancering i år, mens Huawei »skubber grænserne for teknologi og innovation«.

GERMANY-BUSINESS/

Officielt åbner IFA først fredag, men onsdag og torsdag har teknologigiganterne taget papiret af deres medbragte pakker. Og de byder på lidt af hvert – mest det velkendte med en ekstra drejning og lidt bedre specifikationer end forgængeren, men (endnu) intet revolutionerende nyt.

Mobiliseringen fortsætter

Telefoner er stadig et stort slagnummer. Sony er således klar med Z5 og Z5 Compact i den roste Xperia-serie, og Xperia Z5 Premium har nu en ultra-HD-skærm, verdens første på en telefon, som kan vise de ultra-HD-optagelser, som mobilkameraerne i et års tid har kunnet filme i. Acer stiller for eksempel med de første Windows 10-telefoner, men Microsoft har ikke selv nye mobile flagskibe med i rejsekufferten.

Topchef Satya Nadella har neddroslet Microsofts mobilsatsning og nedskrev stort set købet af Nokia med samme milliardbeløb, som Microsoft betalte i 2014. I stedet ventes Microsoft senere i september at lancere Windows 10 til mobiltelefoner og samtidig være klar med op mod fem nye Lumia-toptelefoner. Windows 10 kom i juli til PCer og tavle-PCer, hvilket kan ses på messe­standene, hvor PC-producenterne håber på en ny optur, mens Windows 10 breder sig.

På samme måde gemmer Apple sine våben til 9. september, hvor den nye iPhone 6S og en opdateret Apple TV-boks ventes præsenteret i USA.

04BUSsmartphoneide12.jpg

Samsung, verdens største mobilproducent, tog af samme grund forskud på sin efterårslancering ved allerede midt i august at præsentere sin nye Galaxy S6 Edge Plus- og Galaxy Note 5-telefoner. Den sydkoreanske gigant har stadig masser at vise frem inden for telefoner, smarture og TV.

Urene kan klare sig alene

Smarturene udvikler sig fortsat hos alle og slipper tøjlerne til telefonen, så flere får eget SIM-kort og kan klare sig alene, og designet ligner langt mere et klassisk, rundt armbåndsur. De nyeste ure med Android Wear kan nu også bruges sammen med en iPhone fra Apple og kombinerer dermed de to mobilverdener.

Billedkvalitet er også i fokus. Her breder ultra-HD-skærmkvaliteten sig fra fjernsynet til videokameraer og mobiltelefoner, samtidig med at de superskarpe – og stadig dyre – OLED-TV-skærme bliver flere og priserne mere overkommelige.

pix-Moto 360

Bedre billeder – lækrere lyd

I år skal også danskerne lære begrebet HDR at kende, high dynamic range, som forstærker farvegengivelsen på TV-skærme og mobil­kameraer med rigere toner og større intensitet og kontrast i farver og lys. Nogen synes, at den er »for meget«, andre begejstres.

På TV-fronten fortsætter den nye kamp mellem ikke blot teknisk stadig forbedrede skærme, men også mellem de mange styresystemer, som smart-TVet anvender, for eksempel LGs WebOS, Samsungs Tizen, Philips’ og Sonys Android og Panasonics Firefox OS.

Som i mobilverdenen skal vi tage TVets økosystem med forskellige internettilkoblede apps med i overvejelserne, når vi vælger næste model. Bedre lyd fra eksterne højttalere vægtes stadig højere, uanset om det er en lydbar under fjernsynet, et par højttalere på gulvet eller et helt biografanlæg placeret i hele stuen. Lydanlæggene skal også løfte musik­oplevelsen – og så skal det hele stadig helst kobles trådløst sammen, så man kan styre det fra en computer, tavle-PC eller mobiltelefon.

pix-Jabra

Også kravene til hovedtelefoners lydkvalitet vokser, og vi vil gerne betale – lidt – ekstra for at undgå dåse- og paplyd.

Også husholdningsapparater i køkken og bryggers skal kobles på og gøres smarte.

»Nu er det smarte hjem kommet, og vi ved, at det hele kan lade sig gøre, men gider vi at styre køleskabet og vaskemaskinen fra iPaden i sengen? Producenterne kan lave hvad som helst, som er smart og tilkoblet. Spørgsmålet er, hvad vi egentlig vil bruge det til. Jeg håber, at vi alle kommer klogere hjem fra Berlin og kan begynde at give svarene,« siger Henrik Egede, direktør i brancheforeningen Foreningen af Fabrikanter og Importører af Elektriske Husholdnings­apparater (FEHA).

Teknologien skal nu hjælpe os med at minimere madspildet ved at minde os om, hvad der er i køleskabet og fryseren. Samtidig kommer der flere, smartdesignede produkter til små husholdninger, fordi 40 procent lever som singler og derfor ikke har brug for så stort udstyr. Også flere husholdnings­robotter er på vej.

»I juli oplevede vi i denne del af branchen den højeste vækst i salget siden krisen i 2008. Hver syvende dansker går hele tiden og overvejer en ny hvidevare, og væksten er på fire-fem procent på årsbasis, nok fordi der er kommet mere gang i boligmarkedet. Så vi møder ind til IFA i god form herfra,« konstaterer Henrik Egede.

pix-Phab Plus

Berlingske dækker IFA på www.b.dk/tech, www.business.dk/digital og i den trykte avis. Berlingske er inviteret af Branchen Forbruger­elektronik (BFE).

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere