Del : SMS
Berlingske Business

»Hej, jeg vil gerne købe 1.000 likes på Facebook«

Facebook
I fredags gik Facebook på børsen i USA med et lidt skuffende resultat på grund af skeptiske investorer. Hvordan skal der tjenes flere penge på Facebook, og hvor let er det egentlig at skabe falske konti og programmer, som automatisk »liker« andre konti?

Facebook har 900 mio. brugere verden over, og alligevel blev børsdebuten mat. Hvorfor? Fordi Facebook rummer et element af virtual reality - lige dele fup og fakta - og Alex Melen er et godt eksempel på det. Han kan skaffe dig 1.000 likes for 100 dollar.

Artiklen fortsætter under annoncen

Virker du lidt flad på Facebook?

Trænger du til flere venner og flere »likes«? Eller gør din virksomhed?

Så skal du have fat i Alex Melen.

Det amerikanske radioprogram Planet Money præsenterede i sidste uge den 28-årige Melen, som gør i internetmarketing - og som har opbygget en givtig niche med at skaffe f.eks. berømtheder, virksomheder og TV-programmer flere »likes«. En »like« er Facebook-jargon for positiv feedback, og hvis for eksempel en virksomhed eller organisation mangler »likes«, så fremstår den over for Facebooks 900 mio. brugere som klassens bænkevarmer.

Det er her, Melen kan hjælpe.

Ikke fordi han oprindeligt ville det, for som han fortæller i indslaget - i begyndelsen hjalp han udelukkende kunderne med at oprette Facebook-profiler og markedsføre sig på verdens største sociale medie, men snart kom de tilbage og sagde, at de havde brug for flere venner og flere »likes«.

Melen og hans folk etablerede derfor et netværk af af tusindvis af Facebook-brugere, som indvilgede i at »like« hvem som helst og hvad som helst formedelst typisk ti cent pr. »like«.

I udsendelsen giver han et eksempel med et fremtrædende amerikansk Tv-program, som i forvejen har 95.000 “likes,” men som vil have 25.000 flere. Hvorfor? Fordi programmet dermed vil tage sig bedre ud over for annoncørerne, som bl.a. vurderer annoncemarkedet på antallet af Facebook-»likes«.

Alex Melen er hverken den første eller eneste, som på den måde forsøger at manipulere med antallet af venner og »likes« på Facebook. I 2010 vakte et australsk selskab opsigt ved at tilbyde at sælge Facebook-venskaber i stor stil, og samme år skrev New York Times om østeuropæiske hackere, som hævdede at kontrollere op til to mio. falske Facebook-konti - og eksperter siger, at der stadig er et stort marked i falske konti og i programmer, såkaldte bots, der automatisk liker andre konti.

Facebook siger, at det gør alt for at forhindre engros salg af venner og fans, og at det er tæt på umuligt.

Men Alex Melen er beviset på det modsatte, og den slags har aldrig været godt for Facebook, men slet ikke nu.

Facebook gik fredag på børsen i USA, og selskabet debuterede med en markedsværdi over 100 mia. dollars - og forgyldte stifteren, Mark Zuckerberg, der vurderes til i dag at være små 20 mia. dollars værd.

Store tal, men børsdebuten var faktisk en smule skuffende, fordi investorerne var skeptiske.

Alle var på forhånd enige om, at en værdifastsættelse ikke skulle baseres på Facebooks nuværende indtægter; Facebook tjente sidste år 3,2 mia. dollars på annoncer, men det berettiger ingenlunde en markedsværdi på over 100 mia. dollars. Facebooks potentiale er kernen, og Facebook argumenterede op til sin børsdebut for, hvordan selskabet vil vride flere penge ud af sine 900 mio. brugere. Sponsorerede historier er én mulighed; målrettede kampagner over for personer, der »liker« bestemte produkter, er en anden. Hvis f.eks. en bruger »liker« et bilshow, så er der god mulighed for, at han også kan lide andre bilshows og biler - og Facebook kan derefter sælge ham som en del af en bil-målgruppe.

Men når Facebook ikke nåede en højere pris, så skyldes det først og fremmest, at markedet tvivler på det argument - og dermed er vi tilbage ved Alex Melen.

For hvor meget af Facebook er fup, og hvor meget er fakta? Det er muligt, at et Tv-program har 120.000 »likes« - og dermed i princippet 120.000 Facebook-brugere, som er fans af programmet og målgruppe, men når over 20 pct. af de pågældende »likes« er snyd, hvad så?

Det er ikke det samme som, at Facebook er baseret på snyd, eller at 20 pct. af Facebook er snyd, langtfra, men det betyder, at Facebook heller ikke er et marked på størrelse med Kina, som et salgsargument ellers lyder. Facebook rummer et æterisk flimrende element af virtual reality, hvor et hoved ikke er et hoved, et høved ikke et høved, og det er, hvad markedet har konkluderet.

Like it - or not.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere