Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Grossist er IT-drivkraft for SMV-kunder

Små og mellemstore virksomheder halter typisk bagud på IT-området og desuden har de sjældent ekspertisen til

at gøre noget ved det. Et godt samarbejde med en større virksomhed kan være nøglen til, at smv''''erne udnytter

IT-teknologien noget bedre.


Fødevaregrossisten inco Danmark er en af de virksomheder, der gennem de seneste tre år

har været drivkraften i en digitaliseringsproces hos en lang række små og mellemstore virksomheder. Projektleder

på Videnskabsministeriets nye undersøgelse "Det Digitale Erhvervsliv", Kristian Johnsen, fremhæver inco

Danmark for med deres satsning på nethandel at brede IT-teknologien ud til små og mellemstore virksomheder.


- Den

er et godt eksempel på, hvordan en større virksomhed kan trække sine kunder med i en styrket IT-satsning, siger

Kristian Johnsen, Videnskabsministeriet,



Lang proces

Der var nu ikke meget, som tydede på, at incos forsøg

med at tilbyde kunderne indkøbsmuligheder over internettet skulle blive en succes, da projektet blev søsat tilbage i

1999.


Interessen hos kunderne var mildt sagt ikke noget at skrive hjem om. Kun sølle tre pct. gav udtryk for, at de syntes

det var en god idé.


Men hos inco Danmark valgte man trods den lunkne modtagelse at starte e-handelsprojektet.


Og

marketingchef Lars Balling, der var været med til at starte nethandlen op i 1999, kan i dag glæde sig over, at en tredjedel

af det distribuerede varesalg købes via nettet.


- Det går rigtig stærkt med nethandlen i øjeblikket

og det er kun et spørgsmål om tid, hvornår vi runder de 50 pct. af den distribuerede omsætning, der afsættes

via nettet, siger Lars Balling, inco Danmark.


Men det har været en krævende og langvarig proces at få kunderne

til at hoppe med på IT-vognen. Størstedelen af incos kunder er selvstændige slagtermestre og bagermestre, samt

kantiner, som normalt afgiver ordrer per telefon.


Omstillingen har krævet store ressourcer fra incos side, fordi mange

af kunderne har et perifert forhold til IT. Hjælp i form af internetkurser og gratis pc og internetopkobling til nogle af kunderne

har sat ekstra skub i IT-udviklingen.


- Det helt basale problem har været og er sådan set stadigvæk at få

vores kunder til at stole på systemet. Men når de først kommer igang, så opdager de fordelene med det samme,

siger marketingchef Lars Balling, inco Danmark, der glæder sig over, at netindkøberne er mere loyale end de traditionelle

kunder.


Den elektroniske ordrebestilling har mindsket antallet af fejlleverancer mærkbart og målbart, oplyser Lars

Balling, der dog ikke ønsker at sætte tal på forbedringen.


- Men det, der virkelig har sat gang i projektet

er besparelsen på 1 pct. ved at handle via nettet.


- Det har været med til at øge incitamentet hos vores

kunder. Den ene pct. er dog mindre væsentlig efterhånden som de får erfaring med systemet, siger Lars Balling.


Målet

for incos e-handelsstrategi er, at kunderne på et tidspunkt skal kunne servicere sig selv 100 pct. på nettet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen