Del : SMS
Berlingske Business

Googles førerløse biluheld granskes af amerikanske myndigheder

gurgle
Den ser lille og uskadelig ud, men frygten er, at Googles førerløse bil kan udgøre en fare for trafiksikkerheden. Et uheld i midten af februar har blot bestyrket den mistanke. Foto:

De amerikanske trafikmyndigheder er gået ind i sagen om et biluheld i februar, der involverede en førerløs bil fra Google. Undersøgelsen kan blive afgørende for førerløse bilers fremtid i USA.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det har næppe lydt af mere end et beskedent bump, men efterrystelserne af et trafikuheld i Californien tilbage i februar risikerer at blive ganske omfattende for en af de mest hypede og omtalte teknologier i nyere tid.

I midten af februar blev en af Googles førerløse biler påkørt af en bus i byen Mountain View i solstaten. Uheldet, hvor ingen kom til skade, er det første, der involverer en førerløs bil, og det har af samme grund kastet yderligere fokus på teknologien, som Google selv har store forventninger til.

førerløs bil

Uheldet er nu landet på bordet hos den allerhøjeste trafikmyndighed i landet, The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), der ifølge nyhedsbureauet Reuters, er på jagt efter en mere »detaljeret forklaring på, hvad der præcist skete«.

Ulykken skete ved, at en førerløs bil, der havde en Google-medarbejder på bagsædet, ville svinge ud på en vejbane ved lav fart, hvorefter en bus - ligeledes i lav fart - påkørte bilen. Google har påtaget sig »en del af ansvaret« for uheldet, men indikerede samtidig, at bussen burde have holdt tilbage.

DOUNIAMAG-SKOREA-SCIENCE-COMPUTERS-AI-RESEARCH

»Fra nu af vil vores biler bedre forstå, at busser og andre store køretøjer er mere utilbøjelige til at holde tilbage end andre køretøjer, og vi håber på at kunne håndtere situationer som disse mere elegant i fremtiden,« lød det fra techgiganten i dagene efter uheldet.

At sagen er landet på NHTSAs bord vidner om den opmærksomhed, myndigheder i øjeblikket giver teknologien. Google har i skrivende stund kun tilladelse til at testkøre bilerne i et mindre område i Californien, men det er ambitionen, at teknologien skal rulles ud over hele landet inden for en overskuelig fremtid.

Aktuelt arbejder trafikmyndighederne i USA på at formulere en vejledning for førerløse biler, som de efter planen skal have parat til juli. En talsmand fra NHTSA bekræfter over for Reuters, at den aktuelle undersøgelse vil indgå i processen med at udarbejde de guidelines.

»En af lektierne kunne være: der er en ulykke, hvordan sikrer du, at den fejlen bliver rettet, og at der en kvalitativ garanti for, at man effektivt får ændret på den fejl,« siger NHTSA-chef, Mark Rosekind til Reuters.

Google har forsikret om, at man allerede har rettet i softwaren til bilen, og den beskeden ventes chefen for programmet at gentage, når Google på tirsdag deltager i en høring i det Senatet, hvor førerløse biler er på dagsordenen.

pix-VR

NHTSA har ved flere lejligheder indikeret, at softwaren til den førerløse bil ville kun sidestilles med en almindelige bilist i den føderale lov, hvilket i så fald ville være en gigantisk sejr for Google og de øvrige firmaer, der satser på teknologien.

Af samme grund er uheldet kommet på et temmelig ubelejligt tidspunkt, og hvis man var i tvivl om, hvad der var på spil, slog trafikmyndighederne i Californien det fast med syvtommertøm i en udtalelse i sidste uge.

Her forlød det, at man meget vel kunne »suspendere« eller »inddrage« de testtilladelser, der er blevet udstedt til Googles autonome biler, såfremt undersøgelserne skulle blotlægge, at de udgør en fare for den almene trafiksikkerhed.

bil

I kølvandet på uheldet har en lang række skeptikere ikke været blege for at bruge optrinnet som eksempel på, at førerløse biler altid vil udgøre en risiko, hvis de sættes fri på landevejene.

»Der var ikke noget forfærdeligt ved ulykken, ingen kom til skade eller blev dræbt. Men der vil gå lang tid før, at bilerne (de førerløse, red.) kan køre på tungt trafikerede veje og holde sig til de samme sociale principper, mennesker benytter,« sagde Jerry Kaplan, en forfatter, der har skrevet om teknologien, til Financial Times.

 

 

 

 

 

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere