Del : SMS
Berlingske Business

Google skifter chefen for søgemaskine ud

pix-Amit Singhal
Manden, der i årevis har passet og udviklet Googles søgemaskine, Amit Singhal, forlader nu internetgiganten efter 15 år. Arkivfoto: Stephen Lam, Reuters/Scanpix Foto:

Veteran forlader internetgiganten, som sætter chefen for kunstig intelligens ind i hans sted.

Artiklen fortsætter under annoncen

Chefen for Googles søgemaskine i mange år forlader nu internetgiganten, og hans plads overtages af chefen for Googles forskning i kunstig intelligens, som søgemaskinen nu skal gøre større brug af, og som i sin yderste konsekvens kan give intelligente maskiner arbejdet med at finde og sortere oplysninger for mennesker.

Amit Singhal, som er født i Indien, kom til Google i 2000, to år, efter at Larry Page og Sergej Brin grundlagde selskabet, som i dag er verdens største inden for søgninger. Han har stået for søgemaskinen i årevis som den ledende kraft og har udviklet den særlige søgealgoritme, som rangordner søgeresultaterne hos Google, der i Europa står for omkring 90 procent af samtlige netsøgninger. Nu har han sidste arbejdsdag 26. februar, inden han forlader Google. Han erstattes af John Giannandrea, som har stået for Googles arbejde med maskinlæring, hvor computere bliver klogere ved at analysere brugernes handlinger.

Skiftet ses ifølge nyhedsbureauet Reuters af analytikere som tegn på, at kunstig intelligens skal spille en større rolle hos Google fremover. Google har - som andre teknologigiganter - blandt andet udviklet en personlig assistent, som på Android-telefoner kan besvare spørgsmål og gennemføre søgninger.

John Giannandrea har tidligere arbejdet med billedgenkendelse, som bruges i Googles billedsøgning, og med muligheden for automatiske svarforslag, når man bruger Google Inbox.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere