Del : SMS
Berlingske Business

Google sælger ud af Motorola

pix-Motorola
Google overtog tidligere i år mobilproducenten Motorola men sælger nu de dele fra, som man ikke er interesseret i. Arkivfoto: Andrew Cowie, AFP/Scanpix

TV-boksproduktionen solgt for over 13 milliarder kroner, selv om Google fortsat gerne vil ind på folks TV-skærme.

Artiklen fortsætter under annoncen

Knap et år efter overtagelsen begynder internetgiganten Google at sælge ud af sit køb af den amerikanske mobilproducent Motorola.

Google sælger nu Motorolas forretning for TV-bokse for 2,35 milliarder dollars - 13,2 milliarder kroner. Google overtog tidligere i år Motorola i sit hidtil største opkøb nogen sinde. Prissedlen lød på 12,4 milliarder dollars.

Fortsat interesse for TV

Køberen af TV-boksproduktionen er Arris Group, som er en ret lille udbyder af højhastighedsudstyr til Internet. Arris-aktien susede 17 procent i vejret efter offentliggørelsen af handelen, hvor Arris lægger 2,05 milliarder dollars i kontanter og for 300 millioner dollars Arris-aktier.

Selv om Google også har stor interesse i at komme ind på TV-apparaterne i verdens hjem, har selve produktionen af TV-boksene aldrig været et kerneområde for internetgiganten. Google købte primært Motorola for at få fingrene i mobilproducentens enorme samling på 17.000 mobilpatenter, som er ekstremt vigtige for Google i kampen om mobilmarkedet. Her står Google bag styresystem Android, som 75 procent af alle smartphonetelefoner i dag sælges med. Til sammenligning er kun 25 procent med Apples iOS-styresystem, mens Microsofts Windows Phone endnu kun kan præstere nogle få procent i markedsandel.

Retssag truer

Motorolas mobilproduktion er sammen med produktionen af smartphonetelefoner og tavlecomputere derimod noget, som Google gerne beholder, selv om der efterhånden ikke er mange penge at tjene på at producere hardware.

Med i overvejelserne om salget har nok også ligget, at en anden TV-boksproducent, TiVo, kræver en milliarderstatning af Motorola for krænkelser af sine patenter til netop TV-bokse. Sagen skal for en domstol til næste år.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere