Del : SMS
Berlingske Business

Google og Apple sætter fokus på vindenergi

pix-møller
Foto:

Både Apple og Samsung har på det seneste vist interesse for vindenergi. Dansk teleanalytiker mener dog, at det handler mere om branding end reel interesse i bæredygtig energi.

Artiklen fortsætter under annoncen
Måske er der en iWind eller en iEnergi på vej.

Hvis man skal tro det amerikanske netsite Apple Insider er den amerikanske elektronikgigant nemlig i al hemmelighed ved at udvikle planer om at fremstille en ny type vindmølle. Apple Insider skriver, at Apple allerede i juni sidste år indsendte en ansøgning til Det Amerikanske Patentkontor med planer om den nye mølle.

Strøm fra varm væske

Indtil videre er der dog kun tale om en ansøgning. Og det vides ikke, om Apple overhovedet er i gang med at udvikle den nye vindmølle, eller om projektet endnu kun eksisterer på tegnebrættet.

Men det fremgår af patentansøgningen, at Apple har planer om at bruge en hel anden teknologi end de nuværende store vindmølleselskaber. Ifølge de tegninger der fulgte med ansøgningen vil energien fra vindmøllevingernes rotationer blive brugt til at opvarme væsker. Og den varme skal så transformeres til elektricitet.

Ifølge Allan Schrøder der er programleder ved institut for Energikonvertering og - lagring ved Danmarks Tekniske Universitet, DTU kan metoden ikke lade sig gøre i dag.

"Det er ikke realistisk nu og her, men det kan det blive, og derfor vil jeg anse det som et strategisk patent, som Apple tager for at kunne drage nytte af det i fremtiden," siger han til Ingeniøren.

Teleanalytiker: Det handler om branding

Teleanalytiker John Strand advarer dog om at begynde at lægge for meget i patentansøgningen, som han i høj grad ser som et marketingstunt fra Apples side.

"Det koster ikke ret meget at lave en patentansøgning og så kan Apple bruge den ansøgning til at få journalister til at skrive om dem og få dem til at fremstå som meget innovative," siger han og fortsætter:

"Hvis det her bliver til et kommercielt produkt, så ligger det meget langt ude i fremtiden. Jeg tror hverken Ditlev Engel eller Samsung sidder og ryster i bukserne, hvis jeg skal sige det meget enkelt," siger John Strand til Berlingske Busines.

Også Google kigger på vindenergi

Også en anden elektronikgigant, nemlig Google har i denne uge vist interesse for vindenergi. Koncernen har netop  investeret 200 millioner dollar (1,14 milliarder kroner) i vindmølleprojektet Spinning Spur Wind i Texas.

Google har en masse serverfarme verden over, og er blandt andet derfor én af verdens største strømforbrugere. Så investeringen er til dels et udtryk for at Google smider penge i udviklingen af en vare, som koncernen alligevel køber i stor stil. Men også denne investering er i høj grad et udtryk for branding, mener John Strand.

"Det ligesom taxa'er i København, der siger, at de er CO2-neutrale, fordi de har købt nogle CO2-kvoter. På samme måde siger Google: Vi bruger noget af vores likviditet til at investere i et vindmølleprojekt. Google ønsker at sende et signal om, at de er grønne," siger han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere