Del : SMS
Berlingske Business

Google klar med nye briller

pix-VR
Ved at skubbe sin mobiltelefon ind i et sæt briller træder man ind i den virtuelle virkelighed (»virtual reality«), hvor ens bevægelser registreres af telefonens sensorer, så billedet bevæger sig i den retning, som man vender sig eller kikker. Her er det Samsungs Gear VR-briller, som afprøves. Arkivfoto: Iroz Gaizka, AFP/Scanpix Foto:

Internetgiganten tager kampen op mod de elektroniske Oculus Rift-briller fra Facebook med sit første rigtige sæt VR-briller.

Artiklen fortsætter under annoncen

Internetgiganten Google kaster sig nu for alvor ind i kampen om at erobre det gryende - og sandsynligvis store - marked for briller til den virtuelle virkelighed i kamp mod Facebooks kommende elektroniske briller, Oculus Rift, som kommer senere i år.

De nye briller bliver Googles første rigtige af slagsen, der kan bringe folk ind i »virtual reality«-verdenen på deres smartphonetelefon. I 2014 lancerede Google, som ikke vil bekræfte oplysningerne om de nye briller, et sæt billige papbriller, Cardboard, som telefonen kunne sættes ind i, og som kunne give fornemmelsen af at være trådt ind i en anden, virtuel verden, hvor man kan bevæge sig rundt i f.eks. spil i den retning, som man vender hovedet i.

Det ventes, at Google vil præsentere brillerne på sin årlige udviklerkonference i maj, og at de vil være klar til salg i september samtidig med nyeste udgave af Googles egne Nexus-telefoner.

Kan bruges på langt flere Android-telefoner

De nye briller vil ifølge den britiske finansavis Financial Times få bedre følere, bedre linser og være bygget af solid plastik. De vil minde om de Gear VR-briller, som den sydkoreanske mobilgigant Samsung sendte i handelen sammen med netop Oculus, som Facebook købte i 2014 for to milliarder dollars, og man vil fortsat skulle skyde sin telefon ind i brillerne, så man bruger telefonens skærm og dens hestekræfter.

De nye briller vil kunne bruges i langt flere Android-telefoner end Samsungs Gear VR, der kun virker på en håndfuld af de nyere Samsung-telefoner.

Google ventes i år også at være klar med en særlig VR-udgave af sit mobilstyresystem Android, Android VR. Ved at indbygge softwaren til virtuel virkelighed direkte i mobilstyresystemet skal oplevelsen ved at bruge briller kunne gøres bedre. Lige nu skal man installere en særlig mobilapplikation for at kunne bruge VR-briller.

Svimmelhed og hovedpine skal mindskes

Det vil måske også kunne mindske symptomer som svimmelhed og hovedpine, fordi skærmbillederne ikke har kunnet følge med hjernens bevægelser og derfor har haltet en anelse bagefter. Hvis det bliver resultatet, vil man kunne være længere tid i den virtuelle virkelighed, og dermed kan spiludviklere lægge flere avancerede funktioner ind i de spil, som man kan bruge brillerne til.

Google har indtil nu sendt flere end fem millioner Cardboard-papbriller på markedet.

Sony arbejder også på et sæt Playstation VR-briller, ligesom den taiwanske mobilproducent HTC er klar med sine, Vive, til april. Oculus Rift, som er prissat til 600 dollars, vil kunne købes senere i år, men Oculus tager fra marts imod forudbestillinger.

Den Google-ejede netfilmtjeneste, YouTube, har siden november understøttet VR-videoer og har efter eget udsagn 350.000 timers film liggende, som kan ses med brillerne på.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere