Del : SMS
Berlingske Business

Google kæmper med det mobile vækstmarked

GOOGLE_regnskab_Business
Googles omsætning har nået voldsomme 50 milliarder dollar, men det kniber med at presse lige så mange penge ud af mobiltelefonerne. Foto:

Det var mestendels gode nyheder, da Google i går fremlagde sit nyeste kvartalsregnskab, men selskabet er udfordret af de stadigt mere populære mobile platforme.

Artiklen fortsætter under annoncen
Omsætningen steg med 36 procent til 14,4 milliarder dollar, mens overskuddet steg 7 procent til 2,9 milliarder dollar i fjerde kvartal, og for hele året rundede omsætningen for første gang 50 milliarder dollar. Akiten steg efterfølgende med 5 procent.

Alligevel var der mislyde i kølvandet på offentliggørelsen. Google tjener rigtigt mange penge, men mest på det traditionelle, PC-baserede internet, hvor man i det forgangne kvartal overgik aktiemarkedets forventninger.

Derimod er man mere tyndt besat, når det gælder den nye åbenbaring, det mobile internet. Det er her, væksten vil i fremtiden, men Google har ikke samme dominerende position.

”Man ville forvente, Google ville være en nøglespiller på den mobile platform, men sådan har det ikke været i det sidste års tid,” siger analytikeren Jordan Rohan fra Stifel Nicolaus til New York Times.

Således er et af firmaets helt centrale nøgletal CPC - cost per click, prisen annoncører betaler hver gang der klikkes på en søgeannonce fra Google - faldet fem kvartaler i træk. Det hænger primært sammen med, at brugerne skifter til det mobile internet, hvor annoncørerne betaler mindre, helt ned til halvdelen, for annoncer.

”Vi bevæger os rundt i et nyt farvand, fordi tingene ændrer sig så hurtigt, men jeg er optimistisk. Jeg tror, CPC vil blive bedre, når apparaterne (smartphones og tablets, red.) bliver bedre,” sagde topchef og medstifter Larry Page i et telefonmøde med analytikere. 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere