Del : SMS
Berlingske Business

Google går ind på Danfoss-territorium

Google går ind på Danfoss- territorium - 1
Termostaten kan placeres på en væg. Foto:

Google går ind i termostatbranchen med en forventning om at tjene milliarder. Både hos energiselskabet SEAS-NVE og den danske termostatgigant Danfoss tager man dog købet med ophøjet ro.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den tid, hvor Google bare var en søgemaskine, har længe været forbi. Det amerikanske milliardforetagende har de senere år kastet penge efter en række projekter, der ligger uden for dets oprindelige pastorat – og sædvanligvis med gode resultater.

Nu er turen kommet til termostater. For den nette sum af 17,4 milliarder kroner har Google taget kontrol over Silicon Valley-virksomheden Nest, der har udviklet en intelligent termostat.

Købet var ventet, men prisskiltet kom alligevel bag på de fleste, selv om det skal nævnes, at den pågældende termostat blandt andet kan gå på internettet og tillære sig sin brugers vaner, så vedkommende ikke selv behøver skrue op og ned for varmen.

Købet sætter en stor, tyk streg under, at energieffektivitet er et marked, der er værd at være til stede på. Ud over at kunne sælge sin dims til millioner af forbrugere, kan Google nemlig også tjene styrtende på at give de indsamlede oplysninger videre til energiselskaberne. De kan således langt bedre forudse, hvor meget energi, der skal bruges, og tilpasse produktionen efter det.

BRAND/RØGALARM

Ifølge Mikael Grimmig, produktchef ved Teknologisk Institut, der formidler forsknings- og teknologibaseret viden til dansk erhvervsliv, står markedet for energirelateret teknologi over for en enorm udvikling. Ikke mindst fordi de traditionelle ressourcer bliver færre og teknologien smartere.

»Vi har kun set begyndelsen af de her teknologier, og markedet er enormt. Globalt. Der er en kæmpe markedskraft i, at vi alle er på spanden, hvis vi ikke har adgang til energi. Google har noget power bag. De er vanvittigt innovative, og de kan sagtens komme til at spille en rolle i den udvikling,« siger han.

Når en kæmpe som Google går ind på lige netop det marked, kunne man tro, at det ville give genlyd i direktionslokalerne hos danske Danfoss, der er en af verdens førende producenter af termostater.

15BUSFadell.jpg

Danfoss har ikke ønsket at besvare Berlingskes spørgsmål over telefonen, men i en skriftlig kommentar fra virksomhedens kommunikationsafdeling henviser man til, at Googles nyerhvervede produkt ikke med det første er brugbart på virksomhedens vigtigste marked, som er det europæiske.

»Googles opkøb af Nest viser, hvor attraktivt markedet for energieffektive løsninger til hjemmet er, og hvordan tendensen imod såkaldte »smart homes« er forstærket. Nests produkter er målrettet det amerikanske marked, hvor de kan styre luftbaserede varme- og kølesystemer, men de kan ikke umiddelbart bruges i Europa, hvor vi har vandbaserede varmesystemer med radiatorer og gulvvarme. Her står vi til gengæld meget stærkt i Danfoss med vores elektroniske Living-radiatortermostater, der automatisk kan regulere rumtemperaturen i hjemmet og spare energi,« skriver selskabet i en mail.

Danfoss skriver derudover, at selskabets elektroniske radiatortermostater kan bruges i samspil med andre virksomheders smarte systemer til hjemmet og dermed også styres over nettet.

Hos Danmarks næststørste energiselskab, sjællandske SEAS-NVE, tror man også, at fremtiden vil byde på langt flere af de smarte løsninger, der både er energieffektive og giver kunderne merværdi.

Selskabet har indgået et samarbejde med blandt andre Danfoss, hvor man prøver at finde frem til smarte løsninger i hjemmet, der skal spare på energien.

Presseansvarlig i SEAS-NVE, Kristoffer Høst-Madsen, mener dog ikke, at teknologien bag Googles nye termostat er revolutionerende for danske energiselskaber, fordi man allerede har målere, der kan forudsige kundernes energiforbrug.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere