Del : SMS
Berlingske Business

Google er det nye Apple

Apple/Google
Aktiekurserne for Google og Apple er gået i hver sin retning det sidste halve år Foto:

Aktiekurserne for Google og Apple er gået i hver sin retning det sidste halve år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er ikke altid lige morsomt at være Apple i disse dage. Onsdag fortalte medstifter og nørd-ikon Steve Wozniak Bloomberg, at han var bange for, Apple kunne miste noget af sin unikke appeal i markedet.

Torsdag kom så en rapport fra datafirmaet FactSet, der viser, at de 50 største hedge-fonde havde skilt sig af med Apple-aktier for 2,9 milliarder dollar i fjerde kvartal 2012.

Hvor Apple tidligere har været fondenes yndlingsaktie, har andre nu overtaget. 26 af de 50 fonde har Apple-aktier, mens 32 af dem har købt aktier i Google.

Tallene bekræftes af en anden undersøgelse fra Goldman Sachs, der fortæller, at Apple i tre år var fondenes favorit, men nu er faldet ned på en tredjeplads, efter Google og forsikringsgiganten AIG.

Googles momentum i forhold til Apple er især tydeligt, når man sammenligner aktiekurserne. I september var niveauet nogenlunde det samme, men siden har Apple mistet over 30 procent af sin aktieværdi, mens Googles aktie er steget betragteligt. Tirsdag krydsede Google for første gang 800 dollar-grænsen, mens Apple lå på omkring 450 dollar. Alene i år har Apples aktie mistet 16 procent, hvilket gør den til det næstdårligste papir i S&P 500.

Udviklingen har fået analytikere til at tale om Google som det nye Apple, i hvert fald i aktieforstand. Søgemaskinen fortsætter med at levere solide økonomiske resultater, der for det meste overgår analytikernes forventninger. Google er stadig kongen af søgemarkedet, trods en ihærdig indsats fra Microsofts Bing, og styresystemet Android går sin sejrsgang på de mobile platforme. Samtidig har man gang i nogle spændende projekter som selvkørende biler og briller med indbygget display.

Aktiemarkedets største bekymring er, at over 90 procent af Googles omsætning stadig kommer fra samme område, annoncer, og søgegiganten har ikke været i stand til at udvikle andre indtjeningskilder.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere