Del : SMS
Berlingske Business

Gør-det-selv: Sådan markedsfører du dit firma online

05BUSSølbeck#2.jpg
Overskrift
Søren Riisager, direktør for Webjuice, foran Googles hovedkvarter. PR-Foto
05BUSMouritzen.jpg
Overskrift
Jacob Mouritzen, Head of Social, Mindshare

Det kan være både overskueligt og effektivt at markedsføre online. Men man skal forstå internettet og dets stormagter.

Artiklen fortsætter under annoncen

En gang var markedsføring en overskuelig affære. Der var print og elektroniske medier, hvor sidstnævnte kun bød på radio og TV. Men med internettets indtog er det blevet en fragmenteret og teknisk affære med et væld af platforme og annoncetyper. Samtidig er det et gebet hypet af analytikere og konsulenter, hvilket gør det endnu mere uoverskue­ligt for den enkelte annoncør.

»Mange tænker, at de må have en Facebook-side eller en app, fordi det gør de andre, men man skal først og fremmest spørge sig selv, hvad der egentlig giver mening.«

til BNY business f Sten Løck

Det siger Jacob Mouritzen, der er Head of Social hos mediebureauet Mindshare. Skåret ind til benet er der faktisk en nem måde at tilgå online-universet på. Ved at dele det op i tre dele, egen hjemmeside, Facebook og Google. Hjemmesiden er det naturlige udgangspunkt, fordi det er her, kunderne kan købe produkter. Facebook og Google er de to suverænt mest effektive reklame­maskiner i cyberspace med kundedata og værktøjer til selvbetjening af annoncerne.

Her kommer en introduktion til at bruge Facebook og Google med egen hjemmeside som en integreret del af aktiviteterne:

Find »lookalike«-kunder på Facebook

Det starter som sagt med hjemmesiden.

»Det første er at kigge på tallene. Via Google Analytics (online værktøj, red.) kan du få en masse at vide om, hvem der besøger siden, og hvad de kigger efter. Hvad der trigger dem. Det er hurtigt, gratis og et godt udgangspunkt, for alt hvad man ellers foretager sig,« forklarer Jacob Mouritzen.

Næste skridt er at finde flere kunder på Facebook. Det gøres nemmest ved at placere en såkaldt Facebook-pixel på egen hjemmeside. Det er et lille program, som registrerer alle Facebook-brugere, der kommer forbi. Facebook tegner derefter en profil af disse brugere og tilbyder et »lookalike audience«. Det vil sige en langt større population, baseret på de samme træk. Pludselig har man adgang til et publikum 100 gange større – og stadig relevant.

Stine

Virksomheden kan nu begynde at annoncere på Facebook for at ramme dette udvidede kundepotentiale. Baseret på data fra hjemmesiden og Facebook er det muligt at segmentere i forhold til en lang række parametre og præferencer. Det hele styres og selvbetjenes via Facebooks annoncesystem. Der findes mere avancerede former for annoncering og i det hele taget kommercielt brug af Facebook samt andre sociale medier, men ovenstående er en nem måde at starte på.

Google bestemmer

Søgemaskiner er en uomgængelig faktor i digital markedsføring. En tommelfingerregel på tværs af brancher siger, at 50 procent af trafik til hjemmesider kommer via en søgemaskine, for eksempel når der søges efter et produkt. På søgemaskinemarkedet er der i Danmark kun én aktør, Google med 98 procent.

Firmaet tilbyder to vidt forskellige slags markedskommunikation, søgeannoncer og søgeresultater, hvilket også den måde, en Google-side er delt op på. Øverst og i højre side er der bokse med tekst, subtilt markeret som annoncer. Resten af siden består af Googles produkt, de egentlige, såkaldte organiske søgeresultater. Forskellen er, man kan købe sig til en søgeannonce hos Google, men ikke til en bestemt placering i de organiske resultater.

FACEBOOK-RESULTS/

Først er der, søgeannoncerne der selvfølgelig fungerer på Google-måden, det vil sige elektronisk og næsten automatisk. For eksempel er annoncepriserne dynamiske ud fra en række parametre i efterspørgslen, som Google konstant tager temperaturen på via sine mange data. Googles løsning hedder Adwords med alt fra design til prissætning, uanset hvor stort eller lille annoncebudgettet er.

Men den mest troværdige og dermed værdi­fulde eksponering er naturligvis at havne højt i de rigtige, organiske søgeresultater. Det er ikke nogen nem øvelse og kræver disciplinen SEO (Search Engine Optimization). Det handler kort sagt om at gøre Google glad, og det gør man ved at have en god hjemmeside. Søgemaskinen anvender en hemmelig kombination af parametre til at måle kvaliteten af hjemmesider, og det er disse parametre, hjemmesiden skal imødekomme.

»Arbejdet kan deles op i, hvad der foregår på hjemmesiden og uden for hjemmesiden,« siger Søren Riisager, direktør for Webjuice, der gør i blandt andet SEO.

På hjemmesiden skal man sørge for, at Google ser de rigtige ord, når søgemaskinen besøger siden. Det kræver omtanke og evnen til at sætte sig i brugerens sted.

»Hvis du for eksempel sælger plæne­klippere, er det vigtigt også at skrive græs­slåmaskiner, hvis folk nu søger på det,« forklarer Søren Riisager. Samtidig skal samtlige tekster være let læselige og helst bygget op efter journalistiske principper med det vigtigste først.

»En læsevenlig opbygning af teksten gør det nemmere for Google, der også godt kan lide friskhed, det vil sige hyppige opdateringer af hjemmesiden. På den måde er der en masse greb og justeringer på hjemmesiden, der vil forbedre virksomhedens placering i søgeresulterne.«

05BUSSølbeck.jpg

Den anden del af SEO, uden for hjemmesiden, er mere kompleks, fordi virksomheden ikke har direkte kontrol. Men det gælder kort fortalt om at gøre hjemmesiden populær, hvor links spiller en afgørende rolle.

»Hvis andre linker til din hjemmeside, øger det din troværdighed og autoritet,« siger Søren Riisager og tilføjer, at det ikke er lige meget for Google, hvilke hjemmesider det drejer sig om:

»Hvis en kommune linker til din hjemmeside, giver det rigtig meget troværdighed i forhold til for eksempel en amatørblogger.«

SEO indebærer således også kontakt til samarbejdspartnere og andre for at bede om at linke til hjemmesiden. Derudover er det også en god idé med aktiviteter, der skaber trafik på hjemmesiden.

»Det kan være alt fra diskussionsfora til konkurrencer og events. Men det er benhårdt arbejde,« forklarer SEO-eksperten.

Ingen uddannelse

Så er der spørgsmålet, hvem der skal lave arbejdet. Digital markedsføring er stadig er en relativt ny disciplin, og Jacob Mouritzen fra Mindshare anbefaler, at virksomheden udvikler kompetencerne internt.

»Der findes ikke mange uddannelses­tilbud inden for dette område, og de bedste er ofte de autodidakte. Det vil i realiteten sige nogen, der har googlet mere, meget mere, end dig,« siger han.

05TILCoolshop.jpg

Kompetencerne opnås derfor ved at arbejde med tingene og prøve dem af.

»En af de gode ting ved nettet er, at du får en hurtig reaktion på noget nyt, du prøver.«

Men selv om kompetencerne skal udvikles internt, er det en god idé at blive udfordret udefra, mener man i Mindshare:

»Jeg ville starte med alliere mig med nogen, der kunne fortælle, hvad virksomhedens behov er. Så man fokuserer på de rigtige ting. Hvad der kostede mange ressourcer i den fysiske verden, kan måske løses med et lille stykke kode online. Til gengæld kan der være andre ting, som er ret komplicerede.«

På samme måde bør virksomheden tænke både på kort sigt og mere strategisk.

»Nogle ting vil kunne mærkes med det samme, som annoncering på Facebook. Det vil hurtigt vise sig, om det virker. På længere sigt får du meget mere at vide om din målgruppe, du bliver bedre og bedre til at forstå dem. Og det er det virkelig værdifulde,« siger Jacob Mouritzen.

05BUSPoulsen.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere