Del : SMS
Berlingske Business

Giganterne slås inde bag TV-skærmen

pix-Tizen
Overskrift
Betjeningen af alle de andre funktioner på Samsung-TV-skærmen, som ikke lige handler om at se TV, bliver fremover helt anderledes. Alle nye fjernsyn vil bruge Samsungs egen software, Tizen. Foto: Samsung
pix-WebOS
Overskrift
Alle LGs fjernsyn vil fra 2015 blive betjent med WebOS-styresystemet, som er blevet voldsomt opdateret. Foto: LG

Danskerne skal vænne sig til helt nye måder at betjene fjernsynet på, når TV-producenterne nu ændrer på brugerfladen for at gøre fjernsynet rigtigt smart - og sætte Google stolen for døren.

Artiklen fortsætter under annoncen

LAS VEGAS, USA: Næste gang fladskærmen hjemme i stuen skal skiftes ud, er det ikke nok at forholde sig til selve designet på skærmen, størrelsen, billedskærmens kvalitet og billedets kvalitet. Det er nemlig alt det andet - det, der kaldes smart, men som mange stadig opfatter som en parodi -, der for alvor vil rykke i 2015, hvor helt nye brugerflader vil være dem, som vi skal betjene fjernsynet med.

Det er nemlig slet ikke så sikkert, at Google får held med at rykke ind og overtage TV-skærmene med sit Android-styresystem, som det var for blot en uge siden. For på verdens største forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show (CES), der i denne uge afvikles i spillebyen Las Vegas i det sydvestlige hjørne af USA, har en lang række af TV-giganterne besluttet sig for at sætte Google stolen for døren og i stedet bruge deres kræfter - og kæmpe salg - på at fremme deres helt egne måder at gøre TV-skærmen smart på.

Alt bliver anderledes end forventet

Sydkoreanske LG lægger det opdaterede styresystem WebOS ind på alle sine fjernsyn, japanske Panasonic har indledt samarbejde med Mozilla om at bruge styresystemet Firefox OS, der også kommer på en række nye mobiltelefoner, og sydkoreanske Samsung - verdens største TV-producent - har besluttet at bruge sit eget Tizen-styresystem i samtlige nye fjernsyn, som sendes ud fra fabrikkerne i 2015.

Det vender op og ned på hele TV-markedet, og dermed skal også danskerne til at betjene deres fjernsyn på en ny måde. Formålet med satsningerne er ikke kun at holde Google stangen men også - endelig, vil mange sige - at levere noget, som faktisk gør fjernsynet til et smart TV (i to ord) og udnytte, at det kan kobles på internetforbindelsen og dermed give mulighed for en masse ekstra funktioner, som det almindelige fjernsyn med direkte udsendte programmer ikke kan.

Opdateret WebOS og Firefox på skærmen

LG kom i 2014 med sit første fjernsyn med WebOS. Styresystemet købte LG af Hewlett-Packard (HP), som egentlig havde købt det af Palm, der havde udtænkt det til mobiltelefoner. Hos HP nåede det aldrig videre, men LG så snart mulighederne i at rykke ind bag TV-skærmen, når ellers WebOS var blevet tilpasset og forbedret lidt.

Det blev det i 2014, og nu har det fået endnu en overhaling som WebOS 2.0, der ikke alene arbejder mere end dobbelt så hurtigt som førsteudgaven, siger LG, starter langt hurtigere og er meget kvikkere, når man skifter mellem startskærmen og de forskellige programmer, men også er i stand til at streame film og TV-serier, der - sendt via internetforbindelsen - er optaget i den nye ultra-HD-kvalitet (UHD), som har en fire gange bedre billedopløsning end dagens fuld-HD. Den amerikanske netfilmtjeneste Netflix har valgt at satse på UHD i sine nyeste produktioner, og LG arbejder tæt sammen med Netflix, som gennem en applikation kan tilgåes direkte fra TV-skærmen - uden brug af PC eller mobiltelefon - og nu altså også vise UHD-kvalitet. LG har allerede solgt over fem millioner smart-TV med WebOS.

Panasonic har valgt at gå i samarbejde med Mozilla, som står bag den populære Firefox-browser, som mange bruger som adgangsvej til Internet. Mozilla har udviklet Firefox OS som et eget styresystem. Det var - som WebOS - egentlig tiltænkt at skulle bruges i mobiltelefoner, og de kommer nu dryppende, men Panasonic og Mozilla har set mulighederne i også at lade det styre, hvad der sker på TV-skærmen. Alle Panasonic Life-fjernsyn vil fra nu blive udstyret med den nye brugerflade, og de første TV-apparater vil være klar her fra foråret.

Samsung vil selv

Samsung har besluttet at udnytte sin styrke på TV-området til at få sit eget styresystem, Tizen, rullet effektivt og bredt ud.

»Fra 2015 vil alle smart-TV fra Samsung køre på Tizen, som er blevet redesignet,« forklarede Wonjin Lee fra Samsung Electronics på Samsungs pressepræsentation af nyhederne på CES mandag aften dansk tid.

Tizen er allerede i brug i enkelte Samsung-telefoner (Samsung er nemlig også verdens største mobilproducent) og i de nyeste Samsung-ure, hvor det arbejder fint sammen med resten af Samsung-telefonerne, som - endnu da - kører på Googles Android. Men det er en meget bevidst strategi fra Samsung, at Tizen skal bredes ud gennem TV-salget og så stille og roligt skubbe Google ud af mobiltelefonerne, som Samsung hellere selv vil styre og spare udgifterne til Google på.

Philips, som i januar 2014 solgte hele sin TV-produktion til sin taiwanske partner TP Vision, der fortsætter med at producere fjernsyn under Philips-navnet, sendte for nylig det første fjernsyn med Android som styresystem på markedet, og flere er på vej.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES). Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere