Berlingske Business
LIVE
10:10 Trump: Vi kommer nok til at ophæve NAFTA

Gigantbonus afsløret i retssag: Bilingeniør hos Google tjente over 800 millioner kroner

pix-Otto
Den tidligere chef for Googles selvkørende biler forlod giganten med en kæmpe bonus og startede for sig selv med selvkørende lastbiler i selskabet Otto, som Uber snart efter købte. Arkivfoto: Alexandria Sage, Reuters/Scanpix Foto:

Googles chef for selvkørende biler tog kæmpe bonus - og tilsyneladende også byggetegninger - med sig, inden han forlod giganten og stiftede konkurrerende selskab, som Uber nu har købt.

Der er kolossale summer på spil i kampen om at blive førende inden for selvkørende biler. Det viser en retssag, hvor en tidligere Google-ingeniør nu afsløres i at have tjent mere end 120 millioner dollars - 837 millioner kroner -, inden han angiveligt tog alle byggetegningerne med sig og smuttede over til en konkurrerende virksomhed, som nu ejes af kørselstjenesten Uber.

Anthony Levandowski er manden i centrum i den spektakulære retssag, som Googles afdeling for selvkørende biler, Waymo, har anlagt. Levandowski var produktdirektør for Googles selvkørende biler men forlod Google og tog sin bonus på over 120 millioner dollars med sig, skriver nyhedsbureauet Bloomberg. Han blev medstifter af selskabet Otto, der arbejder med selvkørende lastbiler, og som snart efter blev købt af Uber.

Anklage: Tog 14.000 fortrolige dokumenter med sig

Nu slås Google og Uber i retten, for Waymo anklager Levandowski for at have taget digitale kopier af flere end 14.000 fortrolige dokumenter med sig fra Waymo, da han gik i december 2015. Ifølge retsdokumenter har Levandowski desuden forsøgt at rekruttere andre Waymo-medarbejdere ved at udnytte fortrolige oplysninger fra Waymo-tiden om deres lønninger, skriver nyhedsbureauet Reuters. Waymo beskriver Levandowskis bonusser som »urimelig berigelse«.

Uber afviser Waymos krav.

Meningen med de store bonusser var at skaffe robotingeniører, der kunne arbejde med fremtidens teknologi. Efterhånden som ideerne blev mere og mere virkelige og mulige, voksede lønningerne.

Ifølge Google har Anthony Levandowski også - stik imod, hvad hans kontrakt med internetgiganten tillod - været med til at stifte to andre selskaber, som udviklede laserbaseret sensorteknologi, samtidig med at han udviklede konkurrerende teknologi for Google.

Uber har forsøgt at få bilagt striden med Google via en privat voldgift.

Uber betalte 680 millioner dollars i 2016 for Otto.

 Business, Technology, Internet and network concept .

Kæmpe marked for selvkørende biler

Chipgiganten Intel købte i marts i år det israelske selskab Mobileye, som arbejder med teknologi til selvkørende biler, for 15,3 milliarder dollars for at kunne udvikle systemer og komponenter til de store bilproducenter. Og i oktober 2016 købte en anden chipproducent, Qualcomm, det hollandske NXP, som er verdens største leverandør af chips til biler, for 47 milliarder dollars.

Ifølge investeringsbanken Goldman Sachs vil markedet for avancerede bilsystemer og direkte selvkørende biler vokse fra omkring tre milliarder dollars i 2015 til en omsætning på 96 milliarder dollars i 2025 og 290 milliarder dollars i 2035.

En række bilproducenter har meldt ud, at de forventer at have selvkørende biler som en del af varesortimentet ude i forretningerne fra 2020-2021.

Den amerikanske vestkyststat Californien, som er USAs største bilmarked, vil inden udgangen af 2017 tillade afprøvning af selvkørende biler uden en menneskelig chauffør til at kunne gribe ind på offentlige veje. 27 selskaber har fået tilladelse til at deltage i afprøvningen.

pix-B&O-lyd

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen