Del : SMS
Berlingske Business

Gevinst: 700 mio. på to år

pix-TV-skærme
TV-kampen i Danmark intensiveres efter Sydenergis køb af kabel-TV-selskabet Stofa. Foto: Iris/Scanpix

Den svenske ejer af kabel-TV-selskabet Stofa har tjent godt på det korte ejerskab, indtil Sydenergi torsdag købte Stofa.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den svenske kapitalfond Ratos forlader forhandlingerne med det syd- og sønderjyske energiselskab Sydenergi om salget af Danmarks største kabel-TV-selskab Stofa med et stort smil om munden.

Ratos købte i juli 2010 Stofa af Telia-koncernen i Danmark for 1,09 milliarder kroner. Torsdag morgen overtog Sydenergi Stofa for 1,9 milliarder kroner, altså en gevinst til Ratos på over 700 millioner kroner på lige over to år og et gennemsnitligt årligt afkast på 55 procent.

»Ratos opkøbte Stofa tilbage i sommeren 2010 og virksomheden har siden gennemført store strategiske ændringer for at skærpe effektiviteten, øge kundetilbuddene og styrke konkurrencekraften. Antallet af bredbåndskunder er steget, og der sælges flere produkter til eksisterende kunder, hvilket styrker virksomhedens rentabilitet og vækst yderligere. Samtidig har man foretaget store investeringer i både infrastruktur og nye markedssatsninger. Derudover har Ratos opkøbt en del af Canal Digitals danske kabel-TV-virksomhed,« siger Ratos' administrerende direktør, Susanna Campbell.

Overraskende hurtigt farvel

Hun kalder Sydenergi for »en oplagt køber af Stofa«.

»Eftersom vores dialog med virksomheden har resulteret i, at de ønsker at købe, og at prisen er funderet på Stofas nuværende position og fremtidsudsigter, vælger vi at sælge,« siger hun.

Sydenergis koncernchef, Niels Duedahl, er fast besluttet på, at købet skal udfordre TDCs markedsposition i Danmark som den største leverandør af fastnettelefoni, mobiltelefoni, internetforbindelser og TV.

Energiselskaberne har gennem flere år investeret stort i at opbygge lysoptiske fibernet, som kan levere det hele i ét og samme stik hos kunden.

Niels Duedahl er glad for købet - og lidt overrasket over, at det kunne gøres nu.

»Vi har gennem ganske lang tid drøftet dette med Ratos. Det er jo lidt utraditionelt, at en kapitalfond sælger efter kun to år,« siger han, godt tilfreds med købet.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere