Del : SMS
Berlingske Business

Gennemsnitlighed og enkelhed har sin berettigelse

09BUSjaynet.jpg
Jaynet har ingen ambitioner om at score de største kunder på markedet for IT-service, men har fokus på de mellemstore virksomheder, understreger Jaynets administerende direktør Michael Meister, der her er fotograferet i virksomhedens serverrum. Foto: Mads Nissen

Danske Jaynet er en af de mindre udbydere af IT- og teleløsninger, som de seneste år har formået at skabe vækst ved at markedsføre sig med enkle løsninger til den mellemstore danske virksomhed.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er ikke mangel på konkurrence, der præger det danske marked for IT- og teleudbydere. Store spillere som TDC, Telia og Atea fylder overskrifterne og tiltrækker sig opmærksomhed og kunder.

Men i virksomhedslaget lige under giganterne prøver mindre virksomheder at følge med konkurrenterne og tilbyde de bedste løsninger.

En af dem er Jaynet, en virksomhed med godt 50 antal ansatte, som på trods af konkurrencen har gjort deres bedste for at følge med.

Det er primært sket med en målrettet strategi om at ramme ind i et klart kortlagt kundesegment, og det har i hvert fald ikke fejlet. Siden 2008 har Jaynet forbedret sit bruttoresultat med næsten 60 procent til 28 millioner kroner.

Vejen til at følge med konkurrenterne og ikke lade sig kue af branchens giganter er nået gennem erkendelsen af, at man på trods af ambitioner ikke nødvendigvis skal stile efter at være den største inden for sit felt.

Mens store spillere i den danske IT- og telebranche betjener private, kæmpestore erhvervskunder eller sælger hardware og gadgets, er Jaynet gået sin egen vej.

Virksomheden lagde for år tilbage en strategi, hvorefter den forsøger at ramme lige ind i behovet hos den mellemstore danske virksomhed med omkring 100 ansatte, der trods betydelige behov for en velfungerende IT-infrastruktur ikke ønsker at beskæftige hele IT-afdelingen med alle de tekniske udfordringer og spørgsmål, der hver dag presser sig på.

TELECOMITALIA-INVESTORS/LETTA

»Overskriften for vores virksomhed er enkelhed,« siger administrerende direktør Michael Meister om Jaynets forretningsstrategi.

Jaynet betjener erhvervskunder ved at levere løsninger inden for hosting, drift, telefoni og service. Kunderne outsourcer de helt basale infrastrukturer til Jaynet, som derefter sørger for, at netværkene kører, at serverne fungerer, og at mobilerne kan ringe. Når der er vanskeligheder, kan virksomheden ringe til Jaynets servicefunktion, som lokaliserer, analyserer og tager hånd om de tekniske problemer.

Michael Meister forklarer, at de fleste virksomheders omkostninger til IT går til at »holde lys i lamperne«.

For den mellemstore danske virksomhed vil der typisk gå rigtig mange kræfter i IT-afdelingerne til netop at holde liv i maskineriet, når mobilerne ikke duer, eller internettet går ned.

Jaynet har dermed skabt sig en markedsplatform, hvor virksomheden hjælper sine kunder med at holde den basale trafik og kommunikation kørende.

»Vores kundesegment har typisk ikke ret store IT-afdelinger. Med den stigende kompleksitet i teknologien skal den afdeling kunne håndtere rigtig mange opgaver, og det er virkelig meget at bede om, hvis man kun har to-tre mand i driftsafdelingen. Der kan være en pointe i at koncentrere sine kræfter på at støtte op om forretningen, sådan at IT-ressourcerne er mere forretningsdrevne frem for, at de skal holde maskineriet i gang,« siger Michael Meister.

it sektor

Ligesom Jaynet sælger sig selv på at gøre den daglige IT-drift simplere for kunderne, er det også en bevidst strategi for virksomheden at gøre sig på et marked, som man med rette kan kalde gennemsnitligt.

De mellemstore danske virksomheder har ikke de helt samme behov og samme store efterspørgsel som de helt store erhvervskunder eller krævende privatforbrugere, der ønsker de seneste nye gadgets. Det er et bevidst valg ikke at forsøge at jage de kundegrupper.

»Vi forestiller os ikke, at vi er noget, som vi ikke er. Vi er hverken TDC eller Telia. Og det ønsker vi heller ikke at være. Vi vil bevidst ikke langt op i værdikæden og være den primære serviceleverandør til de største virksomheder, for der har vi ikke vores berettigelse. Det, vi har at tilbyde, har gennemsnitligt den største værdi for den mellemstore virksomhed,« siger Michael Meister.

»Hvis man sammenligner med lande omkring os, er Danmark jo et land med mange SMV-virksomheder. De er en del af naturen i vores erhvervsliv, så når vi dygtiggør os i at levere service til lige netop det segment, er det jo ikke helt tilfældigt.«

HEWLETT-PACK

Strategien om at betjene det mellemliggende erhvervskundesegment understreges af, at virksomheden er strategisk bevidst om ikke at vokse sig for stor og dermed væk fra det eksisterende kundegrundlag. En pointe, der er vigtig at understrege, siger den administrerende direktør.

Det er dog ikke det samme som, at virksomheden ikke ønsker vækst, og derfor er den hele tiden på udkig efter, hvordan den kan styrke den kritiske masse, som skal holde butikken i gang.

Det har i de seneste år resulteret i en række opkøb af konkurrenter. Senest i midten af december, hvor Jaynet overtog konkurrenten ICOMs kundeaktiviteter. En virksomhed der primært har leveret løsninger inden for netværk og telefoni, og som tilsvarende Jaynet har haft flere små og mellemstore virksomheder i folden.

Virksomhedens kundekartotek talte dog også en del danske kommuner, som nu er overdraget til Jaynet, og det offentlige er da også et nyt marked, som Jaynet kigger på med interesse.

»Det er virkelig interessant at komme i gang med det kommunale marked. Kommunerne bærer præg af at være sammenlignelige med måden, man driver IT-infrastruktur på i en mellemstor dansk virksomhed. Det vil ikke være sådan, vi driver al deres infrastruktur fra a til z, men vi kan være et rigtig godt supplement til den driftsorganisation, der eksisterer i forvejen,« siger Michael Meister.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere