Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Gennembrud for Googles højtflyvende ballonprojekt

pix-Google Loon
De første Google-balloner blev sendt til vejrs i juni 2013 fra New Zealand. Meningen er, at de skal dække de steder af verden, hvor internetforbindelser ellers er umulige at få. Arkivfoto: John Shenk, Google/Reuters/Scanpix Foto:

Giganten er rykket »år frem« mod at give fjerntliggende og svært tilgængelige områder internetforbindelser fra en ring af balloner i stratosfæren.

Internetgiganten Googles ide om fra en ring af højtsvævende balloner at levere internetadgang i områder af verden, der har svært ved at komme »på«, er rykket flere år tættere på at blive virkelighed.

Holdet bag »Project Loon«, som ballonprojektet kaldes, har nemlig fundet ud af en metode, hvor de kan fastholde ballonerne på bestemte positioner, takket være bedre højdekontrol og navigationssystemer. Samtidig kan software med kunstig intelligens bidrage til styringen af ballonerne. Dermed vil der skulle bruges færre balloner, før der kan skabes en ordentlig forretning ud af projektet.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Balloncrash
Hvad der går op, kommer også ned. En Google-ballon faldt i februar 2016 ned i en teplantage i den centrale del af Sri Lanka, hvilket skabte furore i landet over eksperimentet. Her undersøges vraget af teknikere. Arkivfoto: AFP/Scanpix Foto : STR

Kan klare sig med en tiendedel

»Årsagen til, at dette er så spændende, er, at vi nu kan køre eksperimentet og forsøge at levere tjenesten i særlige områder af verden med ti, tyve eller tredive balloner, ikke med 200 eller 300 eller 400 balloner,« siger Astro Teller, som leder Googles eksperimenterende division, der går under navnet X.

Den nye udvikling giver meget bedre chancer for, at »Project Loon« kan blive en forretning, der faktisk tjener penge til Google.

Den kunstige intelligens bruges til at kunne forudsige, hvordan vejrsystemerne opfører sig. Dermed kan Google langt bedre kontrollere, hvor ballonerne befinder sig, så de kan koncentrere sig om bestemte områder i stedet for - som i de oprindelige planer - at skulle ligge i en ring rundt om Jorden.

LG

Dobbelt så højt oppe som fly

»Project Loon« var oprindelig planlagt til at være et bælte af mellem 300 og 400 heliumballoner 20 kilometer oppe i luften - dobbelt så højt oppe, som passagerfly flyver. Ballonerne skulle ligge i de stratosfæriske vinde, hvor vindene kan blæse med op til 100 kilometer i timen, og drives af solcellepaneler, som skulle kunne holde dem i drift i omkring 100 dage. Hver ballon bærer på computerudstyr og antenner, som kan sende 4G-lignende signaler fra sin position ned til området under sig, så også utilgængelige og fjerntliggende områder vil kunne koble sig på nettet.

Ballonerne flyver med vinden og vil kunne styres op i et højere luftlag, hvor vinden blæser i modsat retning, og siden dumpe ned igen i den primære luftstrøm, så man på den måde sikrer sig dækning i bestemte områder.

Business man, touching computer tablet with 2017 number

De første prøveballoner blev sendt til vejrs fra Christchurch i New Zealand i juni 2013.

Hver ballon er lige så stor som en tennisbane og kan ifølge Google dække et geografisk område på 1.200 km2.

Se, hvordan »Project Loon« er tænkt: https://x.company/loon/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen