Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Gatetrade udvikler ny strategi

Den elektroniske markedsplads Gatetrade.net skal ikke kun være en såkaldt horisontal markedsplads, hvor store indkøbere

kan handle ikke-strategiske varer med leverandørerne.


Selskabet har udvidet strategien, så den også inkluderer

vertikale markedspladser.



Går i dybden

- Vi er i færd med at afprøve, hvordan vertikale og horisontale markedspladser

kan arbejde sammen og supplere hinanden. Tidligere kunne man finde lidt af hvert på Gatetrade, men på udvalgte områder

som eksempelvis tryksager kan man nu gå i dybden, siger Steen Gede, adm. direktør i Gatetrade.net.


Gatetrade.net

er en teknologi-virksomhed, der driver en elektronisk markedsplads i eget navn og den offentlige indkøbsportal www.doip.dk.


Belært

af erfaringerne vil Steen Gede ikke oplyse, hvor meget selskabet forventer af det nye forretningsområde, og hvor mange vertikale markedspladser,

som bliver oprettet i Gatetrades regi.


Selskabet kom fra start med optimiske udmeldinger om mere end en mia. kr. i omsætning

det første år, og de udmeldinger har man haft mere end svært ved at leve op til.



Stort underskud

var

selskabets første hele regnskabsår, og i den periode præsterede selskabet et underskud på 40 mio. kr.


Underskuddet

kan Gatetrade trække fra de 100 mio. kr., som det er født med, efter indskud fra de fire ejere: Mærsk Data, TDC,

Danske Bank og Post Danmark.


Underskuddet var dog mindre end frygtet, og markedspladsen har kæmpet mod den generelle udvikling

for e-handel og elektroniske markedspladser i særdeleshed.


- Vi har stadig ikke fået det store gennembrud, men vokser

støt og roligt, siger Steen Gede.


Han oplyser, at 80 til 100 leverandører i dag er koblet til systemet, og at der

kommer cirka en til om ugen.



Droslede ned

Tidligere på året skruede selskabet kraftigt ned på ambitionerne,

fyrede medarbejdere og satte planerne om ekspansion i Norge og Sverige på stand by, som følge af den langsommere udvikling.

Et af Gatetrade.nets problemer er, at e-handel skal føre til forenklede procedurer hos de handlende, men det kalder samtidig

på adfærdsændringer. Og det tager tid at ændre virksomhedernes adfærd.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen