Del : SMS

Gamblere: Svenskere køber Fætter BR

TIL BM BR LEGETØJ
Foto:

Den danske legetøjskæde Fætter BR bliver højst sandsynligt solgt til en svensk kapitalfond. Det forudser bookmaker.

Artiklen fortsætter under annoncen

En af Danmarks mest kendte detailkæder, Fætter BR, bliver købt af en svensk kapitalfond. Det forudser Danske Spil, der udråber de to svenske kapitalfonde Nordic Capital og EQT som favoritter til at købe danske Fætter BR. Forudsigelsen kommer i et nyt usædvanligt dansk »business« væddemål, som spiludbyderen Danske Spil netop har lanceret.

pix-Fætter BR

Berlingske kunne i december afsløre, at den stenrige danske familien Gjørup ville sælge livsværket Top Toy, der står den landskendte Fætter BR-kæde. I denne uge kunne Berlingskes kilder så tilføje, at de to svenske kapitalfonde Nordic Capital og EQT sammen med den danske kapitalfond Axcel er gået ind i en hemmelig og formentlig afgørende bud-runde, og at handelsprisen forventes at lande på over en mia. kroner.

Erhvervskommentator for TV 2 Finans, Henrik Ørholst, kommenterer salget af BR:

 

Hos Danske Spil vurderer man, at danske Axcel er den mindst sandsynlige køber af de tre nævnte. Således får man pengene 3,5 gange igen, hvis man sætter sine penge på den danske kapitalfond, der bl.a. er kendt for sit væksteventyr med Pandora. Både svenske Nordic Capital og ligeledes svenske EQT giver derimod pengene igen 2,5 gange, hvis de får held med at købe den pelshueklædte legetøjsfætter.

»Familien Gjørup vil givet gøre alt, hvad de kan for at bibeholde så meget medindflydelse som muligt, at de formentlig vil foretrække den danske kapital fond - men i Danmark er vækstmulighederne efterhånden begrænsede, hvorfor et salg af Nordeuropas største legekæde, til en af de to nordiske kapitalfonde virker mere sandsynligt, og dermed bliver Nordic Capitial og EQT knebne favoritter foran Axcel,« siger Frederik Skov, produkt manager hos Danske Spil.

Hvordan har I analyseret jer frem til, at Axcel er mindre sandsynlig køber end de to andre?

»Emnet har været ret uvant for os. Det er noget helt, helt andet end vores dagligdag, som primært går med at kigge i sportstabeller og statistik. Men vi har brugt vores »odds-feeling« og så helt almindelig informationssøgning,« siger Frederik Skov.

18BUS20150817-153448-4.jpg

Hvad er en »odds-feeling«?

»Det er den erfaring og følelse, som vi har bygget op over tid, og så er det resultatet af en diskussion, som vi har i vores oddset-gruppe, som udgøres af tre mand,« siger Frederik Skov.

Danske Spil interesserer sig i stigende grad for alternative spil som supplement til spil på de klassiske sportsgrene som fodbold og håndbold. Det sker, bl.a. fordi folketingsvalget i juni viste sig at være en solid forretning for spiludbyderen. Så sent som i denne uge har den statsejede spilvirksomhed oprettet et nyt faneblad på sin hjemmeside, der kaldes »Finans og Økonomi«. På netop dette område forventer spilvirksomheden at lancere endnu flere væddemål på kendte danske virksomheder, som er i vælten. Spilselskabet er bevidst om, at det betræder ny grund med lanceringen.

Hvordan har I sikret jer mod, at folk med insider-viden deltager i væddemålet om Fætter BR?

»For det første skal vi sørge for, at vi lukker spillet for væddemål ret tidligt i processen, og det bliver på fredag. For det andet har vi sat en forholdsvis lav spilgrænse. På Champions League vil du kunne spille noget større summer, end du kan på det her spil. Her kan du maksimalt spille for 1.000 kroner,« siger Frederik Skov.

Så I har en fornemmelse af, at der kan være insidere, som kan bruges deres viden til at vinde væddemålet?

»Jeg vil sige det sådan, at vi lige nu er ude, hvor nogen kan have insider-viden, og derfor kommer vi til at køre med denne relativt lave beløbsgrænse,« siger Frederik Skov.

Hvis aktiemajoriteten ikke bliver solgt inden for et år, får man sin indsats tilbagebetalt, oplyser Frederik Skov. Hvis der derimod er tale om, at en fjerde køber overraskende melder sig på banen og stikker af med legetøjskæden har man tabt sine penge.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere